محیط زیست

خبر بد برای اقلیم: آغاز انتشار ذخایر متان شمالگان از غول خفته

دانشمندان به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد ذخایر یخ‌زده متان در اقیانوس منجمد شمالی که به نام «غول خفته سیکل کربن» شهرت دارد، در بخش های بزرگی از شمالگان در حال انتشار مجدد است.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین، مقادیر زیادی از این گاز گلخانه ای قوی در عمق ۳۵۰ متری در دریای لاپتیو در روسیه کشف شده است. همین کافی است تا دانشمندان را نگران  کند که انتشار این حجم عظیم متان می تواند گرمایش جهانی را تشدید کند.

دانشمندان می گویند رسوبات شمالگان حاوی مقدار زیادی متان فریز شده و دیگر گازهاست که به نام هیدراتها شناخته می شوند.

تاثیر متان در بازه زمانی ۲۰ ساله ۸۰ برابر بیشتر از دی اکسد کربن است.

پیش از این سازمان زمین شناسی ایالات متحده به هم خوردن تعادل هیدرات ها در شمالگان را یکی از خطرناک ترین سناریوها برای تشدید تغییرات اقلیم عنوان کرده بود.

یک تیم تحقیقاتی بین المللی با رهبری روسیه از طریق کشتی آکادمیک کلدیش در این تحقیق شرکت کرده اند. آنها می گویند حباب های متان در حال حل شدن در آب هستند اما مقدار متان در سطح آب چهار تا ۸ برابر بیشتر از آن چیزی است که به طور معمول انتظار می رود وجود داشته باشد. این متان اضافی حتما به اتمسفر منتشر خواهد شد.

دانشمندان می گویند تحقیقاتشان هنوز در مراحل ابتدایی است و آنها باید آنالیزهای بیشتری انجام دهند و داده های بیشتری جمع آوری کنند.

اما آنچه که نمی توان انکار کرد این است که وضعیت فعلی به مرحله ای رسیده است که برای گرمایش جهانی به شدت خطرناک است.

افزایش دمای هوا در شمالگان دو برابر روند افزایش دمای دیگر نقاط دنیاست. این سوال که کی و چگونه این متان به اتمسفر منتشر می شود موضوعی است که به شدت بر مدل های کامپیوتری اقلیم تاثیر خواهد گذاشت و عدم قطعیت های بسیای به وجود می آورد./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا