محیط زیست

کورسوی امید از چین: بازنویسی برنامه ۵ ساله بر اساس کربن خنثی

رهبر چین می گوید قصد دارد اقدامات جدیدی برای مقابله با تغییرات اقلیم انجام دهد و در برنامه توسعه ملی ۵ ساله چین این اقدامات را بگنجاند. ژی ژیای پینگ قول داده است تا سال ۲۰۶۰ به کربن خنثی در این کشور برسد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، سیاست‌گذاران چینی در موضوع تغییرات اقلیم تحت فشار هستند تا به نحوی در برنامه توسعه ۵ ساله این کشور از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به این فاجعه اهمیت دهند. اما شیوع بیماری کرونا اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله چین را تحت تاثیر قرار داده است.

در ماه آوریل اولین پیش نویس برنامه ۵ ساله جدید چین به تصویب رسید اما ژی به سازمان ملل اعلام کرده است که کشور قصد دارد در عرض ۴۰ سال تمامی انتشارات خود را کاهش دهد و با اهداف اقلیمی سازگار شود.

ژیی ژنهوا، رییس اسبق اداره اقلیم و مشاور فعلی وزیر محیط زیست چین، به رویترز گفته است که اهداف جدید بر اساس تحقیقات گسترده و محاسبات بسیار به دست آمده است. تا قبل از ماه سپتامبر از آنجایی که اعلام شده بود چین به دنبال این است تا امنیت انرژی و اقتصادی خود را از هر نظر تامین کند، پیش بینی نمی شد که این کشور بتواند اهدافی هم برای کنترل انتشارات گازهای گلخانه ای در برنامه ۵ ساله تعیین کند. برعکس کارشناسان بر این باور بودند که چین به دنبال راه اندازی نیروگاه های جدید زغال سنگی هم باشد.

اما گویی دولت چین به دنبال آن است که پیش نویس قبلی برنامه ۵ ساله خود را تغییر دهد.

کارشناسان می گویند حالا باید تمامی بخش های دولت مشغول تنظیم چهاردمین برنامه ۵ ساله دولت باشند. برای اینکه دیگر زمانی برای هدر دادن برای چین باقی نمانده است آن هم وقتی که می خواهد تا ۲۰۶۰ به کربن خنثی برسد. چین اگر قرار است به اهدافش برسد باید بتواند تا سال ۲۰۲۵ سهم ۵۸ درصدی زغال سنگ را از کل ترکیب انرژی خود به کمتر از ۵۰ درصد برساند و از تکنولوژی های جذب و ذخیره سازی کربن بهره ببرد.

کارشناسان چینی بر این باورند که این اولین بار است که چین به فکر کنترل انتشارات خود افتاده است و پیشنهاد می دهند تا اهداف خود را بر پایه کنترل کل انتشارات تا سال ۲۰۲۵ تنظیم کند.

از سال ۲۰۱۹ امنیت انرژی بزرگ ترین و اولویت دارترین هدف چین بوده است، بنابراین دولت به افزایش تولید انرژی حتی از نیروگاه های زغال سنگی هم توجه ویژه داشت و به دنبال توسعه این نیروگاه ها بود.

حتی پکن برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به ساخت و سازهایی انرژی بر چون تولید فولاد و سیمان بها داده است، صنایعی که شدت انرژی آنها بلاست.

ولی حالا آنطور که مقامات دولتی می گویند چین به دنبال تغییر سیاست های خود است.

کارشناسان چینی می گویند چین باید بتواند تا سال ۲۰۲۵ انتشارات خود را محدود کند و حتی در مصرف زغال سنگ به «رشد منفی» برسد.

از سویی این کشور باید سرمایه گذاری برای تولید برق از نیروگاه های جدید زغال سنگی را متوقف کند، سوال این است: تکلیف ۳۰۰ گیگاوات برق زغال سنگی چه می شود؟

یک عضو مرکز تحقیقات و توسعه چین که بخشی از اتاق فکر کابینه چین است، می گوید این کشور باید تولید برق را از نیروگاه های بادی و خورشیدی تا دو برابر افزایش داده و تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ گیگاوات برساند.

اما فرصت برای چین بسیار کم است. وود مکنزی می گوید که برای رسیدن به چنین اهدافی تا سال ۱۰۲۵ باید ظرفیت نیروگاه های خورشیدی و بادی و نیز ذخیره سازی انرژی ۱۱ برابر افزایش یابد و برق تولیدی نیروگاه های زغال سنگی به نصف برسد.

تحلیلگران وود مکنزی معتقدند که مشکل بر سر سرمایه گذاری یا بزرگی ظرفیت تجدیدپذیری که باید اضافه شود نیست، بلکه مسئله گذار اجتماعی است که باید با آن همراه باشد.

اگر آنچه که رییس جمهور چین وعده اش را داده درست باشد موضوعات مربوط به اقلیم باید در قلب برنامه اقتصادی و سیاسی چین جا داده شود و تمامی ساختارهای اقتصادی چین به سوی تغییرات سیستماتیک پیش بروند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا