محیط زیست در صنعت و معدن

صدور مجوز زیست‌محیطیِ معدن طلای کوه دُم زواره، ۶ سال طول کشید

رئیس اداره محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: ۶ سال اثرات زیست محیطی معدن طلا کوه دم در حال بررسی و چکش‌کاری بود تا این اطمینان حاصل شود که موارد مورد نظر سازمان محیط زیست رعایت می‌شود.

بهروز ستایش در خصوص احداث معدن طلای کوه دُم زواره و بی‌خطر بودن این معدن برای محیط‌زیست این منطقه، اظهار کرد: در حال حاضر در استان اصفهان دو معدن طلای موته در شهرستان شاهین‌شهر و معدن طلای کوه دُم در شهرستان اردستان وجود دارد. معدن طلای کوه دُم در ضلع شمالی شهرستان اردستان قرار دارد و از سال ۱۳۹۲ که شرکت تهیه و توزیع مواد معدنی ایران درخواست مجوز زیست‌محیطی برای بهره‌برداری از معدن را کرد، مشمول گزارش ارزشیابی زیست‌محیطی قرار گرفت و چون اداره کل محیط‌زیست حساسیت ویژه‌ای برای صدور مجوز داشت تا سال ۱۳۹۸ صدور مجوز طول کشید.

وی افزود: حدود ۶ سال اثرات زیست‌محیطی این معدن طلا در حال بررسی و چکش‌کاری بود تا این اطمینان حاصل شود که موارد مورد نظر سازمان محیط زیست رعایت می‌شود. محل احداث معدن طلای کوه دُم در یک منطقه بِکر طبیعی است و به همین دلیل صدور مجوز زیست‌محیطی آن، چندین سال طول کشید.

رئیس اداره محیط‌زیست طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه تعهدات لازم از بهره‌بردار این معدن اخذ شده که مکلف به رعایت آن است، افزود: در حال حاضر بهره‌بردار در حال تجهیز و احداث معدن است و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. البته عوامل اداره محیط‌زیست اردستان مرتب از این معدن طلا بازدید می‌کنند که اگر مشکل خاصی باشد به اداره محیط زیست اصفهان گزارش کنند.

ستایش تصریح کرد: فاصله این معدن تا زواره ۱۰۰ کیلومتر است که البته زیستگاه حیات وحش هم محسوب می‌شود، اما پروانه اکتشاف و گواهی کشف این معدن در دهه ۶۰ انجام شد که در نهایت درخواست بهره‌برداری دادند که مطابق استانداردهای اداره محیط‌زیست مشکل خاصی برای بهره‌برداری از معدن طلای کوه دُم نبود و تاکنون نیز مشکلی پیش نیامده است.

وی ادامه داد: طبق تعهداتی که بهره‌بردار داده موظف است سیستم‌های تیکنر را نصب کنند تا عایق‌بندی سطوح زیرین به خوبی انجام شود و تحت نظارت متناوب قرار دارد. مسیر دسترسی به معدن هم که قبلاً قرار بود از یک جاده باشد، با درخواست اداره محیط‌زیست این جاده تغییر کرد تا از مسیری عبور کند که کمترین خطر را برای محیط زیست جانوری داشته باشد.

معدن طلای کوه دم برای ۶۰ نفر اشتغال‌زایی می‌کند

همچنین رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان اردستان، گفت: معدن طلای کوه دم فعلاً یک پروانه بهره‌برداری دارد که سازمان صنعت و معدن صادر کرده است که در صورت بهره‌برداری ظرفیت استخراج ۲۰۰ کیلو طلا در سال را دارد. فعلاً نیز در حال تجهیز کارگاه و معدن هستند که در صورت نهایی شدن امور، این معدن می‌تواند برای ۶۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و برای ۱۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی غیرمستقیم داشته باشد.

رضا باقری افزود: این معدن در ۱۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد و وقتی از محیط‌زیست پروانه گرفته، بنابراین خطر خاصی برای محیط زیست منطقه ندارد، همچنین مجوزهای لازم از اداره میراث فرهنگی و اداره منابع طبیعی هم گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اگر ذخیره معدن مقرون به صرفه باشد احداث آن، کار معقولی است، خاطرنشان کرد: وقتی پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود مدت زمان پروانه ۵ یا ۱۰ ساله است و با توجه به ذخیره‌ای که گمانه‌زنی می‌شود، این معدن شاید سال‌ها امکان استخراج داشته باشد.

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان اردستان گفت: البته معدن طلای کوه دم در یک منطقه صعب‌العبور واقع شده و فاقد امکانات آب، برق و گاز است. به همین دلیل شاید در آینده بهره‌برداری از آن مقرون به صرفه نباشد و رها شود و فعلاً در مراحل اولیه است. اگر خیلی خوب در این معدن کار شود خوش بینانه دو سال دیگر به مرحله بهره‌برداری می‌رسد البته هنوز اکتشافی در آن صورت نگرفته و تنها جاده‌سازی آن ممکن است ۶ ماه تا یک سال به طول انجامد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا