محیط زیست

هوا با طعم پلاستیک!

میکرو پلاستیک‌ها تنها در آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها وجود ندارد بلکه این پلاستیک‌های ریز نیز از طریق باد جابه‌جا می‌شوند و برخلاف باور مرسوم ما حتی از مایل‌ها دورتر می‌توانند به سراغ ما بیایند و از راه تنفس وارد بدن ما شوند.

پلاستیک یکی از عوامل عمده آلودگی آب دریاها و اقیانوس‌ها محسوب می‌شود و میکروپلاستیک‌ها اشیایی فوق‌العاده کوچک هستند که در نزدیکی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارند؛ در واقع آنها به عنوان اشیایی پلاستیکی که قطرشان کمتر از ۵ میلیمتر است شناخته می‌شوند.

زباله‌های پلاستیکی به مشکلی اساسی و در حال رشد در اقیانوس‌ها تبدیل شده است و زندگی موجودات دریایی و به طور کل تمام موجودات زمین را به مخاطره کشانده است. آژانس ملی علوم استرالیا در آنچه به‌عنوان نخستین برآورد جهانی منتشر کرده است، می‌گوید ۹/۲۵ الی ۱۵/۸۷ میلیون تن میکروپلاستیک (قطعاتی بین ۵ میلی‌متر الی ۱ میکرومتر) در کف دریا قرار دارد.

آمار وحشتناک یادشده بسیار بیشتر از سطح اقیانوس بوده و معادل ۱۸ تا ۲۴ کیسه خرید مملو از قطعات پلاستیکی کوچک برای هر ۳۰ سانتی‌متر از خط ساحلی در قاره‌ها، به‌غیر از قطب جنوب است. این معضلی است که فعالان محیط ‌زیست مدت‌ها درباره‌ی آن هشدار داده‌اند؛ درحالی‌که مبارزه برای پاک‌سازی اقیانوس‌ها به ریشه‌کن‌کردن محصولات پلاستیکی یک‌بارمصرف همانند کیسه‌های خرید معطوف است.

بر اساس تحقیق‌های جدید دانشمندان واقع در پارک‌ ملی آرچس ایالت متحده آمریکا، سالانه بین ١۲۳ تا ۳۰۰ میلیون بطری پلاستیکی، میکروپلاستیک وارد زمین پارک‌های ملی آمریکا و مناطق محافظت شده اطراف آن می‌شود.

تصورات قدیمی مشکل میکروپلاستیک را تنها محدود به آب‌های اقیانوس‌ها و زمین‌های آلوده به پلاستیک می‌کرد که اکنون تحقیقات جدید نشان داده که انتقال میکروپلاستیک با هوا امکان پذیر است و حتی نمونه‌هایی از این مواد در سرزمین‌های شمالی زمین کشف شده است که ممکن است به وسیله هوا جا به جا شده باشد.

بر اساس جدیدترین سندی که به تازگی در رسانه‌ها منتشر شد در ۹۸ درصد ۳۳۹ نمونه جمع آوری شده در ١١ پارک ملی و منطقه دور افتاده آمریکا میکروپلاستیک کشف شده است.

دانشمندان دریافته‌اند که ذرات بزرگتر پلاستیک توسط باران و برف و ذرات کوچکتر نیز توسط آب و هوای خشک نیز قابل انتقال است که موجب تعجب محققین شده است.

وجود پلاستیک در هوا بیانگر آن است که این ذرات بسیار ریز می‌توانند از راه تنفس وارد بدن شوند و تاکنون تاثیر این میکروپلاستیک‌ها بر بدن ناشناخته مانده است./منبع : ایسنا

منبع: ترجمه شده از سایت گاردین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا