محیط زیست در صنعت و معدن

۱۱ درصد انتشارات سیستم های انرژی مربوط به صنایع سنگین است

آژانس بین المللی انرژی می گوید صنایع فولاد و سیمان حدود ۷ درصد انتشارات دی اکسید کربن سیستم های انرژی را تولید می کنند. این انتشارات شامل فرایندهای صنعتی هم هست. صنایع شیمیایی هم ۴ درصد کل انتشارات سیستم های انرژی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش «انرژی امروز» محصولاتی که در سه صنعت مواد شیمایی، فولاد و سیمان تولید می شوند نقش بسیار بزرگی در زندگی روزانه بشر دارند. استفاده از مواد پتروشیمی در تولید ماسک و دستکش مصرفی در بیمارستان ها، سیمان در ساختمان سازی و فولاد در خودروسازی مثال هایی از نقش برجسته این مواد در زندگی بشر هستند.

افزایش جمعیت نیز به افزایش تولید این مواد دامن می زند. از ابتدای این قرن تقاضا برای سیمان و فولاد بیش از دو برابر شده است و تولید پلاستیک ۹۰ درصد افزایش یافته است.

بر همین اساس آژانس بین المللی انرژی IEA می گوید که در سناریوی توسعه پایدار تقاضای فولاد برای بخش تکنولوژی های تولید برق تجدیدپذیر مثل توربین های بادی در سال ۲۰۷۰ سه برابر بیشتر از پیش بینی های پایه ای ما خواهد بود.

بر همین اساس پلاستیک و سیمان هم در رنج وسیعی از تکنولوژی ها و زیرساخت های انرژی چون خودروهای برقی، توربین های بادی و پنل های خورشیدی کاربرد دارد.

تولید این مواد در سال ۲۰۱۹ چیزی حدود ۲۳۰۰ میلیون تن معادل نفت انرژی مصرف کرده است. این میزان انرژی برابر با میزان تقاضای انرژی اولیه مورد نیاز ایالات متحده است.

در این فرایندها انواع مختلفی سوخت مصرف می شود. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی حساب و کتاب میزان مصرف سوخت در این قرایندها شامل سوخت های فسیلی ۱۹۰۰میلیون تن معادل نفت، برق ۲۵۰ میلیون تن معادل نفت و مقدار کم ۳۰ میلیون تن معادل نفت بیوانرژی و ۸۵ میلیون تن معادل نفت حرارت است.

بر همین اساس، صنایع فولاد و سیمان حدود ۷ درصد انتشارات دی اکسید کربن سیستم های انرژی را تولید می کنند. این انتشارات شامل فرایندهای صنعتی هم هست.

صنایع شیمیایی هم ۴ درصد کل انتشارات سیستم های انرژی را به خود اختصاص داده اند.

بر همین اساس، این صنایع سنگین به طور مستقیم مسوول تولید همان مقدار انتشارات هستند که از تمامی سیستم های حمل و نقل مثل کامیون ها، خودروها و موتور سیکلت ها تولید می شود.

IEA معتقد است اگر این صنایع بتوانند در مسیر سیستم های پایدار قدم بردارند انتشارات آنها به سرعت کاهش خواهد یافت. حتی اگر تقاضا برای محصولات آنها افزایش یابد./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا