محیط زیست در صنعت و معدن

بخشی از عوارض صنایع آلاینده به صندوق ملی محیط زیست واریز شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نمایندگان مجلس نسبت به نظر خود مبنی بر عدم واریز بخش از عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست تجدید نظر کنند.

 رضا میرزایی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: امسال با توجه به کاهش ترددها وضعیت هوای کلان‌شهرها نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

وی افزود: از ابتدای فروردین ماه تا کنون ۳۲ روز پاک، ۱۵۲ روز سالم و ۱۴ روز ناسالم را برای گروه‌های حساس در شهر اراک شاهد بودیم. در ۶ ماهه نخست سال هیچ روز ناسالم برای گروه‌های حساس نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: در سال‌های ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸ به ترتیب ۷۵، ۳۲، ۲۷ و ۲۱ روز ناسالم را شاهد بودیم.

افتتاح پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا در سال جاری

میرزایی افزود: در سال جاری پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا افتتاح شد و تعداد این ایستگاه‌ها به ۱۱ مورد رسید، همچنین ما درصدد افزایش ایستگاه‌ها در شهرستان‌های دلیجان، محلات، زرندیه به دلیل استقرار صنایعی مانند ایزوگام، سنگ‌بری و … هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: انتخاب فضا و جانمایی این ایستگاه‌ها براساس نظرات کارشناسی، دانش فنی و با همکاری سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست بوده است.

میرزایی با بیان اینکه برای شهر اراک درصدد تهیه پنج دستگاه پایش آلودگی هستیم، گفت: صندوق ملی محیط زیست اعلام کرده است که در سال جاری ۲۰۰ دستگاه خریداری خواهد کرد که تلاش می‌شود که از این ظرفیت برای شهر اراک استفاده حداکثری صورت بگیرد.

ایرالکو از سال ۹۰ عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده است‌

میرزایی یکی از کلان‌ترین پرونده‌های زیست محیطی کشور را پرونده آلایندگی شرکت آلومینیوم ایران عنوان کرد و گفت: این پرونده از سال ۹۰ و ۹۲ بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی مبنی بر اصلاح قسمت آندسازی و جمع‌آوری خطوط قدیمی مطرح بوده و مصوباتی هم در هیأت وزیران و استان داشته است.

وی افزود: سال ۹۲ رأی دادگاه به نفع شرکت ایرالکو مبنی بر عدم آلایندگی و قانونی نبودن مصوبه سال ۹۰ کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک صادر شد، از سال ۹۲ تاکنون این پرونده با وجود فراز و نشیب‌های بسیار و با وجود اعتراض محیط زیست و پیگیری‌های دستگاه قضا امسال شعبه ۲ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رأی صادره را نقض کرد و در واقع مساله آلایندگی واحد آندسازی شرکت به اثبات رسید و باید انتقال آندسازی صورت بگیرد.

به گفته وی، این شرکت از سال ۱۳۹۰ تاکنون عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده است در حالی که طبق قانون شرکت‌های دارای آلایندگی باید یک درصد از فروش خود را به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کنند اما این امر از سوی ایرالکو طی ۹ سال اخیر عملیاتی نشده است.

عوارض صنایع آلاینده به صندوق ملی محیط زیست واریز شود

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: براساس تصمیم مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۹ باید ۳۵ درصد از این یک درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست واریز تا صرف رفع آلایندگی صنایع آلاینده شود.

میرزایی گفت: متأسفانه اخیراً مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی مطرح کرده است که ۳۵ درصد از یک درصد از عوارض صنایع آلاینده به صندوق ملی محیط زیست واریز نشود که جای تأسف دارد و امیدواریم نمایندگان مجلس نسبت به این تصمیم تجدید نظر کنند و صد درصد این مبلغ را به رفع آلودگی صنایع اختصاص بدهند.

آلایندگی پالایشگاه شازند در اولویت قرار دارد

به گفته وی رفع آلایندگی پالایشگاه شازند به عنوان یکی از صنایع بزرگ و آلاینده استان در اولویت یک قرار دارد که با استفاده از منابع واریز شده به صندوق ملی محیط زیست می‌توان عمده آلایندگی این صنعت بزرگ را کنترل کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی انتقال آندسازی شرکت ایرالکو به خیرآباد و کاهش صنایع الکل‌سازی که پساب آن وارد تالاب میقان می‌شود نیز در اولویت دوم و سوم در راستای رفع آلایندگی قرار دارد.

محیط زیست در سال‌های اخیر اجازه استقرار صنایع آلاینده در استان مرکزی را نداده است

میرزایی عنوان کرد: محیط زیست در سال‌های اخیر اجازه استقرار صنایع آلاینده در استان مرکزی را نداده است و اخیراً قانون خاک ابلاغ شده است که براساس آن حتی اگر معادن نیز تمهیدات لازم جهت حفظ محیط زیست را انجام ندهند در لیست واحدهای آلاینده قرار می‌گیرند.

وی به اخذ مجوز جذب ۵ نیروی کارشناسی محیط زیست برای پایش صنایع، جذب و استخدام ۵ محیط بان در استان و اخذ مجوز جذب ۷ محیط بان دیگر اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص مقابله با تخلفات در استان اظهار کرد: با تلاش‌های یگان حفاظت، ۴۵ متخلف در حوزه صید و شکار غیرمجاز دستگیر شدند و اخیراً در شهرستان زرندیه سه مورد قبل از اقدام کشف و دستگیر شدند.

وی به کشف ۱۹ مورد تعرض به اراضی ملی در استان، صدور ۴ مورد دستور قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز، صدور ۱۵۷ اخطار آلایندگی که ۹۲ مورد در حوزه آلودگی هوا، ۶۲ مورد آلودگی پساب، ۲۱ مورد آلودگی پسماند و یک مورد آلودگی توسط یکی از معادن بوده، اشاره کرد./منبع : خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا