محیط زیست در صنعت و معدن

کاربردی شدن نانو کفپوش‌های خود ترمیم‌شونده در صنایع دارویی و نفتی

کف‌پوش‌های نانویی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای قابلیت خودترمیم شوندگی است، در صنایع دارویی، بهداشتی و صنعتی کاربردی شده است.

محمد رونق باغبانی از مدیران این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در نیمه اول سال جاری، به اندازه کل سال ۱۳۹۸ کفپوش‌های نانویی را تولید و به بازار عرضه کردیم، گفت: این کفپوش‌های نانویی در مراکز مختلفی در کشور نظیر بیمارستان آتیه همدان و شرکت داروسازی جابربن‌حیان استفاده شده است.

رونق باغبانی، با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبرو هستیم، ابراز امیدواری کرد که با پیگیری مسئولان این مشکل رفع شود، خاطر نشان کرد:  کفپوش‌های نانویی تولید شده دارای قابلیت خودترمیم‌شوندگی هستند؛ چرا که این پوشش‌ها از جنس پلی‌یورتان پایه آب بوده که در مجاورت گرما می‌توانند ترک‌ها و آسیب‌های وارد شده به خود را ترمیم کنند.

مجری طرح اضافه کرد: معمولا در پوشش‌های پلیمری از حلال‌های آلی استفاده می‌شود که برای محیط‌زیست و سلامت جامعه خطرآفرین است. اما در این محصول فناوری استفاده شده که عاری از حلال آلی بوده و پایه آب است؛ بنابراین برای محیط‌زیست و انسان خطر نداشته و می‌تواند استانداردهای سخت‌گیرانه برخی کشورها را دریافت کند.

رونق باغبانی با بیان اینکه این کفپوش‌ها را می‌توان در ضخامت‌های کمتر از نمونه‌های موجود در بازار تولید کرد و همچنین می‌توان آن را روی زیرلایه‌های مختلف نظیر پلاستیک قرار داد، اظهار کرد: از دیگر مزیت‌های این فناوری قابلیت خودترمیم‌شوندگی آن است، به‌طوری‌که در اثر گرما ساختار آن ترمیم می‌شود. بنابراین این محصول اگر در مقابل نور خورشید قرار داده شود، آسیب‌های خود را ترمیم می‌کند.

بر اساس اعلام ستاد نانو، به گفته وی این کفپوش‌های نانویی در صنایع تولید دارو، بیمارستان‌هایی نظیر بیمارستان شهدای کرمانشاه، بیمارستان آتیه همدان، بیمارستان فیروزآبادی، بیمارستان اکبرآبادی، بیمارستان شهیدبهشتی شیراز، بیمارستان دکتر غرضی ملایر و بیمارستان سلمان فارسی بوشهر و مراکز صنعتی مهمی از جمله شرکت بهره‌برداری نفت و گاز و یکی از شرکت‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربردی شده است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا