انرژی‌های پاک

کسب درآمد پایدار از منابع تجدیدپذیر

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یک منبع درآمد برای اقشار مختلف جامعه از جمله غنی یا فقیر باشد، گفت: برق تولیدی توسط سرمایه‌گذارن در بحث پنل‌های خورشیدی به صورت تضمینی و با قرارداد ۲۰ ساله خریداری می‌شود.

مجید فرهزاد در خصوص توزیع پنل‌های خورشیدی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این پنل‌ها در دو قالب خانگی و سرمایه‌گذاری در استان، برق تولید می‌کنند، در نوع اول این پنل‌ها محدود به انشعاب خانگی هستند و تا سقف دو برابر برق تولید می‌کنند و برق مازاد آن‌ها به ازای هر وات ۱۰۳۰ تومان به مدت ۲۰ سال به صورت تضمینی از این مشترکان خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری افزود: در نوع دوم سرمایه‌گذاری در بحث پنل‌های خورشیدی به صورت کلان انجام می‌شود و معمولا قراردادهای خرید و فروش برق به صورت مگاواتی و ۲۰ ساله است، بیش‌ترین سرمایه‌گذاری در شهرستان‎‌های شهرکرد و بروجن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک نیروگاه خورشیدی ۱.۵ مگاواتی در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسیده است، گفت: همچنین احداث دو نیروگاه با پنل‌های خورشیدی در دست اقدام است و به نظر می‌رسد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، همچنین قرارداد تولید ۵۰ مگاوات برق از پنل‌های خورشیدی در حال انعقاد است و در صورت تامین ارز برای واردات تجهیزات موردنیاز این نیروگاه‌های خورشیدی نیز احداث می‌شود.

فرهزاد با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای بالایی دارد، گفت: کشور ایران و به خصوص چهارمحال و بختیاری آفتابی است، هر اندازه بتوانیم از انرژی خورشید در تولید برق کمک بگیریم، قطعا هزینه‌های تولید نیز کاهش پیدا می‌کند و به محیط‌زیست نیز آسیب کمتری وارد می‌شود، زیرا استفاده از سوخت‌های فسیلی به محیط‌زیست آسیب می‌زند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری ادامه داد: معمولا کشورهای اروپایی و پیشرفته تا بالای ۱۵ درصد از انرژی‌های خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله آب، باد و خورشید تامین می‌کنند، اما این عدد در کشور به علت نبود سرمایه‌گذار در ده‌های گذشته حدود ۰.۵ درصد است، اگر این مسئله در دستور کار قرار بگیرد قطعا مصرف سوخت‌های فسیلی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یک منبع درآمد برای اقشار مختلف جامعه از جمله غنی یا فقیر باشد، عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش پیدا کند، قطعا می‌تواند برای دولت نیز یک منبع درآمد باشد و برق تولیدی مازاد را نیز به سایر کشورها صادر کند.

فرهزاد افزود: در حال حاضر نرخ سرمایه‌گذری در بحث تولید از پنل‌های خورشیدی افزایش داشته است و تامین تجهیزات تا حدودی برای سرمایه‌گذاران مشکل ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با اشاره به توزیع پنل‌های خورشیدی در بین عشایر و روستائیان مناطق صعب‌العبور در استان، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در بین عشایر و مردم هفت روستای صعب‌العبور که راه دسترسی مناسب ندارند، پنل خورشیدی به صورت رایگان توزیع شده است و امسال نیز توزیع این پنل‌ها در دستور کار قرار دارد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا