انرژی‌های پاک

پای تجدیدپذیرها به مدارس رسید

پروژه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف فرهنگ‌سازی و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر این بار وارد مدارس کشور شده و قرار است که از پشت بام مدارس برای گسترش انرژی پاک استفاده شود.

با توجه به این‌که ایران سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت از آفتاب بهره‌مند است، یکی از کشورهای مناسب جهان در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی به شمار می‌رود؛ از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم‌گیری داشت؛ تاجایی که تاکنون بیش از ۴۳۰۰ نیروگاه کوچک پشت بامی توسط مردم در سطح کشور ایجاد شده است.

البته در سال های اخیر شاهد هستیم که پنل های خورشیدی در خیابان ها و پارک ها جا خوش کرده، به تازگی نیز رابطه شهریار بزرگمهری مدیر گروه پژوهشی انرژی‌های تجدید پذیر پژوهشگاه نیرو از آغاز پروژه‌ای با عنوان توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مدارس در گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: این پروژه در قالب این طرح مدل مالی و اقتصادی برای پیاده سازی واحدهای کوچک انرژی خورشیدی در مدارس کشور به منظور تامین برق و همچنین آموزش، فرهنگ سازی و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر بررسی و ارائه می‌شود.

درآمد حاصل از فروش برق تولیدی به مدارس مناطق محروم اختصاص می یابد

وی ادامه داد: بر اساس این طرح که دانش آموزان به طور ملموس و در محیط واقعی با این فناوری‌ها آشنا می‌شوند، قرار است درآمد حاصل از فروش برق تولیدی در مدارس مناطق محروم، به عنوان منبعی مالی برای توسعه این مدارس اختصاص یابد؛ همچنین تدوین محتوای درسی در راستای ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر، از دیگر اقداماتی است که در این طرح دنبال می‌شود.

بزرگمهری همچنین به حمایت شرکت توانیر از این طرح اشاره کرد و گفت:  طی جلسه‌ای با مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر در خصوص هماهنگی و برنامه‌ریزی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مدارس راهکارهای مورد نظر برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی و رسانه‌ای طرح بررسی شد و نماینده شرکت توانیر بر انجام همکاری‌های مورد نیاز از سوی توانیر که لازمه پیشبرد اهداف این پروژه است، تاکید کرد.

بزرگمهری تصریح کرد: امیدواریم با توجه به ماهیت وزارت آموزش و پرورش، گسترش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در مدارس به فرهنگ سازی و سرعت بخشیدن به توسعه استفاده از این انرژی‌ها کمک کند و موجب گسترش این فرهنگ و گسترش استفاده عمومی از این انرژی‌ها شود تا بتوانیم با بکارگیری سیستم‌هایی که قابلیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از انرژی خورشیدی، باد و زیست توده (تولید برق از پسماند) را دارند، بستری برای توسعه و فرهنگ سازی عمیق در این خصوص فراهم کنیم.

فواید پنل های خورشیدی

اما فواید استفاده از پنل های خورشیدی چیست؟ هنگام استفاده از پنل های خورشیدی از تجهیزات آف گرید استفاده میشود؛ تجهیزات آف گرید تجهیزاتی اند که برای استفاده از آن به جریان اصلی برق احتیاجی نیست. همچنین با وجود پنل های خورشیدی، دیگر نیازی به پرداخت هزینه های سنگین نصب دکل و کابل کشی نیست. پنل خورشیدی قطعا ارزان تر است و اگر درست نگه داری شود، تا سه دهه قابلیت تولید انرژی دارد.

البته بهترین فایده آن این است که از انرژی های پاک و تجدیدپذیر تغذیه میشود. با توجه به تغییرات جهانی آب و هوا و گرم شدن کره زمین، حفظ اتمسفر امری مهم به شمار میرود. پنل های خورشیدی کمترین آلودگی و استهلاک را دارند و تا مدت زیادی سالم میمانند. فایده بعدی این است که وقتی برای نصب اولیه پنل هزینه ای را می پردازید، انرژی ای که پنل در ادامه طول عمر خود تولید می کند (بسته به کیفیت و نوع پنل) به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سال است و کاملا رایگان است.

همچنین از فواید دیگر پنل های خورشیدی این است که اگر انرژی مصرفی از تولیدی پنل بیشتر باشد، انرژی اضافی قابل فروش است (معمولا کمپانی سازنده پنل آن را خریداری می کند.)/منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا