محیط زیست

واحدهایی که دودشان به چشم محیط‌زیست می‌رود

چند سالی است که فعالیت ضایعات فروشی‌های غیرمجاز به یکی از دغدغه‌های شهروندان خرم‌دره تبدیل شده است.

رشد روزافزون جمعیت و گسترش شهرنشینی سبب افزایش حجم تولید زباله و سایر ضایعات توسط مردم شده و مدیریت صحیح آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع بشری به شمار می‌رود.

ضایعات یکی از سوغات‌های اصلی زندگی ماشینی است که مدیریت ناصحیح آن مشکلات متعددی برای جوامع بهوجود آورده است؛ موادی که در نتیجه فعالیت‌های مردم و استفاده در منازل یا ساخت و ساز ساختمان و فعالیت کارخانه‌ها به جا می‌ماند که اگر به درستی مدیریت نشود برای محیط زیست و انسان خطرآفرین است و برعکس مدیریت صحیح، بازیافت و تفکیک ضایعات علاوه بر صرفه اقتصادی، در کاهش خطرات محیط زیستی نیز تاثیرگذار است.

ضایعات؛ ثروت کشورهای پیشرفته کابوس کشورهای در حال توسعه

در کشورهای پیشرفته ضایعات و یا زباله‌ها به‌عنوان یک ثروت ملی محسوب می‌شود و به آن به‌عنوان منبع کسب درآمد و ایجاد اشتغال نگریسته می‌شود؛ در حالی ‌که در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم این رویه کاملاً برعکس بوده و این‌ مواد و افزایش روزافزون آن به یک کابوس برای این کشورها تبدیل شده است.

افزایش تولید ضایعات باعث شکل‌گیری برخی از شغل‌ها مانند ضایعات فروشی‌ها و جمع‌آوری آنان توسط دوره‌گردها شده است که برخی از آن‌ها بدون اخذ مجوز اقدام به فعالیت می‌کنند که در نهایت دود آن به چشم محیط‌زیست می‌رود.

ضایعات تولید شده توسط شهروندان در برخی از مواقع سر از ضایعات فروشی‌ها در می‌آورد و متأسفانه گاهی اوقات شاهد هستیم بازیافت ضایعات در این مراکز که اکثراً هم غیرمجاز هستند. به بدترین شکل خود یعنی سوزاندن در محیط باز یا تخلیه پسماند خطرناک در محیط انجام می‌شود که این امر آلودگی شدید محیط زیست و انتشار دود و ترکیبات سمی بر اثر سوزاندن را به دنبال دارد که در نهایت سلامت ساکنان مجاور این واحدها را تهدید می‌کند.

ضایعات فروشی‌های غیرمجاز خرم‌دره پلمب می‌شود

طی سال‌های اخیر فعالیت ضایعات فروشی‌های غیرمجاز به‌ویژه در حاشیه و ورودی شهر خرم‌دره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های زیست‌محیطی شهروندان تبدیل شده است که در همین رابطه رئیس اداره محیط‌زیست خرم‌دره می‌گوید: در راستای مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان خرم‌دره به دستور دادستان شهرستان، همه ضایعات فروشی‌های با کاربری غیرمجاز در سطح شهر، موظف و ملزم به استقرار در کاربری‌های مجاز شدند.

توکل سلیمانی با اشاره به اینکه ادارات محیط زیست، شهرداری، اماکن و شبکه بهداشت آخرین اخطاریه را برای کارگاه‌های فوق به‌مدت یک ماه صادر کردند، ادامه می‌دهد: در پایان مهلت داده شده که تمدید نخواهد شد، همه کارگاه‌های مورد هدف در صورت عدم تمکین پلمب خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ واحد ضایعات فروشی بدون مجوز در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند، بیان‌ می‌کند: حسب قانون، اصناف مزاحم شهری می‌بایست به کاربری‌های مجاز که از سوی شهرداری و اصناف صمت تعیین می‌شوند، منتقل شوند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا