محیط زیست

شناسایی میکروپلاستیک در اندام های انسان

انتظار می رود یک تکنیک جدید، دانشمندان را قادر به پیدا کردن میکروپلاستیک های انباشته شده در بدن انسان کند.

اکنون به کمک یک روش جدید، ذرات میکروپلاستیک و نانو پلاستیک در اندام انسان ها قابل تشخیص هستند.

 میکروپلاستیک ها، کل کره زمین، از برف های قطب شمال و خاکهای آلپ گرفته تا عمیق ترین اقیانوس ها را آلوده کرده است. انسان ها این ذرات را از طریق غذا و آب مصرف می کنند و از طریق هوا تنفس می کنند. اما تأثیر این ذرات بر سلامت انسان هنوز مشخص نیست. محققان انتظار دارند که این ذرات را در اندامهای انسان پیدا کنند و آثار شیمیایی پلاستیک را در بافت شناسایی کرده اند. اما جداسازی و توصیف این ذرات بسیار کوچک دشوار است و آلودگی ناشی از پلاستیک موجود در هوا نیز یک چالش است.

محققان برای آزمایش روش خود، ذرات را به ۴۷ نمونه از بافتهای ریه، کبد، طحال و کلیه اضافه کردند. نتایج نشان داد که میکروپلاستیک ها در هر نمونه قابل تشخیص هستند. این تکنیک، دیگر محققان سراسر جهان را قادر می سازد تا میزان آلودگی در اندام های انسانی را تعیین کنند.

آنها بیسفنول (bisphonel)A  (BPA)، ماده شیمیایی مورد استفاده در ساخت پلاستیک را در هر ۴۷ نمونه پیدا کردند. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا در مورد BPA اعلام نگرانی کرده است. زیرا این ماده یک سم فراور، تکاملی و سیستمیک در مطالعات حیوانی است.

روش تحلیلی توسعه یافته به محققان این امکان را می دهد تا ده ها نوع پلاستیک از جمله پلی اتیلن ترفتالات (PET) مورد استفاده در بطری های نوشیدنی های پلاستیکی و پلی اتیلن مورد استفاده در کیسه های پلاستیکی را شناسایی کنند.

مطالعات قبلی نشان داده است که در هر سال، حداقل ۵۰،۰۰۰ ذره میکروپلاستیک از طریق خوردن و یا تنفس، وارد بدن هر فرد می شود. لندن بالاترین سطح از آلودگی میکروپلاستیک را در میان شهر ها دارد.

مطالعات دیگر نشان داده است که نانوذرات مختلف ناشی از آلودگی هوا در قلب و مغز انسان وجود دارد و با تومور مغزی مرتبط است./زیست انلاین

منبع: theguardian

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا