محیط زیست

وجود پلاستیک در صددرصد نمونه های آزمایش شده

یک مطالعه جدید از پنج نوع غذای دریایی مختلف، اثری از پلاستیک را در هر نمونه آزمایش شده نشان داد.

محققان نمونه خام غذاهای دریایی از جمله ۱۰ صدف، ۱۰ میگو ببری پرورشی، ۱۰ ماهی مرکب وحشی، پنج خرچنگ آبی وحشی و ۱۰ ساردین وحشی را از یک بازار در استرالیا تهیه کردند. در این تحقیق، حداقل میزان آلودگی پلاستیکی در هر کدام مشاهده شد، که بیشترین میزان آن در ساردین یافت شد.

  دانشمندان از یک تکنیک جدید برای شناسایی و اندازه گیری پنج نوع مختلف پلاستیک موجود در بافت های هر نمونه از غذاهای دریایی به طور همزمان استفاده کردند.

  فرانسیسکا ریبرو، سرپرست تیم تحقیقاتی می گوید آنها این تحقیق را انجام دادند تا درک بهتری از آسیب های احتمالی به دلیل وجود پلاستیک در غذاهای دریایی بر سلامت انسان داشته باشند.

  وی گفت: از بین گونه های دریایی خوراکی مورد آزمایش، ساردین بالاترین مقدار پلاستیک را داشت که بسیار تعجب آور بود. نکته جالب دیگر، تنوع انواع میکروپلاستیک موجود در بین گونه ها بود. به طور عمده پلی اتیلن در ماهی و پلی وینیل کلرید تنها پلاستیک کشف شده در صدف بود. ”  

با در نظر گرفتن یک وعده غذای متوسط، در هنگام مصرف یک وعده صدف یا ماهی مرکب، تقریباً ۰.۷ میلی گرم پلاستیک و در هنگام خوردن ماهی ساردین، حدود ۳۰ میلی گرم پلاستیک وارد بدن مصرف کننده می شود. برای مقایسه ، ۳۰ میلی گرم وزن متوسط یک دانه برنج است.

  پلاستیک هایی که دانشمندان یافته اند معمولاً در بسته بندی های پلاستیکی و منسوجات مصنوعی از جمله پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی وینیل کلرید، پلی پروپیلن و پلی (متیل متاکریلات) استفاده می شود.   این پلاستیک ها غالباً در آبراه ها و اقیانوس ها رها می شوند و پس از تجزیه شدن به قطعات ریز به نام میکرودلاستیک، اغلب توسط موجودات دریایی در هر اندازه و نوع مختلف خورده می شوند.

  محققان می گویند: انسان ها نه تنها از طریق خوردن غذاهای دریایی بلکه از طریق آب درون بطری، نمک دریا، آبجو، عسل و حتی گرد و غباری که روی وعده های غذایی ما می نشیند، در معرض میکروپلاستیک ها قرار می گیرند./زیست انلاین

منبع: ecowatch

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا