انرژی‌های پاک

احداث نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در مهاباد

نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در پتروشیمی شهرستان مهاباد احداث شد.

جوانان مهابادی با تکیه بر دانش و تخصص بومی نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را در پتروشیمی این شهرستان احداث کردند.رئیس برق پتروشیمی مهاباد و همکارانش پس از شش ماه تحقیق موفق شدند این ایده را عملی کنند.

 نعمتی گفت: ۸۰ درصد امکانات این نیروگاه بومی شده است و برای نخستین بار بر روی استخر ذخیره آب‌های سطحی مجموعه پنل‌های شناور را به کار گرفتیم و توانستیم در این زمینه در کنار جلوگیری از تبخیر آب میزان کارآیی نیروگاه را با خنک کاری در سطح آب‌های سطحی ۱۳ تا ۱۵ درصد افزایش دهیم.

 نعمتی افزود: یکی از مزیت‌های مهم این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب شیرن کن‌ها برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دور بوده و از نظر زیرساخت‌های انرژی و نیرو دچار مشکل هستند.

خبازی، کارشناس ارشد مهندسی برق پتروشیمی مهاباد هم گفت: ظرفیت این نیروگاه روزانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است که در صورت اتمام طرح و اجرای فاز دوم، این ظرفیت به نیم مگاوات برق هم می‌رسد و تا چند هفته آینده این نیروگاه به شبکه سراسری برق متصل می‌شود.

این طرح در کنار مزیت‌های عمرانی از نظر اقتصادی هم برای سرمایه گذار به صرفه است.

 امیرحسینی گفت: هزینه برآورد شده برای این طرح ۸۵۰ میلیون تومان است که زمان بازگشت سرمایه در این طرح با حمایت دولت کمتر از ۵ سال است.

قرار است این نیروگاه خورشیدی در اجرای فاز دوم برق مورد نیاز ۴۰۰ خانوار روستایی را تأمین کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با احداث این نیروگاه همزمان می‌توان انرژی لازم از نظر نیرو (برق) برای استقرار جوامع و در ادامه آب شیرین مورد نیاز را از همین بستر برای مردم فراهم کرد./زیست انلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا