محیط زیست در صنعت و معدن

فعالیت معادن و صنایع وابسته به آن در قم توسعه می‌یابد

 رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت:‌ در سال جهش تولید با نگاه به استانداردهای زیست‌محیطی، فعالیت معادن و صنایع وابسته به آن‌که دارای مزایای اقتصادی قابل‌توجه است در استان توسعه می‌یابد.

محمود سیجانی بیان کرد: توسعه معادن و صنایع معدنی در قم با اجرایی برنامه‌های عملیاتی در قالب توسعه و تکمیل اکتشافات مواد معدنی، توسعه فرآوری در جوار معادن و ارتقا بهره‌وری و فعالسازی معادن کوچک و راکد،‌ دنبال می‌شود.

وی افزود: در همین رابطه صدور پروانه‌های اکتشاف در مناطق با ظرفیت اکتشاف برای مجموعه‌های متخصص در این زمینه،‌ احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی در استان و فعالسازی و واگذاری محدوده‌های معدنی به سرمایه‌گذاران جدید در دستور کار است.

وی ادامه داد: برای اجرای موفق این برنامه‌ها نیازمند همراهی و همکاری کامل دستگاه‌های اجرایی همچون منابع طبیعی و محیط زیست هستیم،‌ همچنین لازم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر آب، برق و گاز توسط دستگاه‌های خدمت رسان تامین شود.

سیجانی گفت:‌ پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز به فعالان این حوزه از دیگر عوامل موثر در گسترش فعالیت معادن و صنایع وابسته به آن در سطح استان است که افزایش تولید و اشتغال در این بخش مهم اقتصادی را در پی دارد.

وی بیان کرد:‌ توسعه فعالیت‌های معدنی با رعایت اصول محیط زیستی امکان‌پذیر است و سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم برای اجرای طرح‌های مورد نظر خود در بخش معادن، براساس استانداردهای معدنی کاری سبز تلاش می‌کند.

گفتنی است هم‌اکنون ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یکهزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یکهزار و ۲۹۴ تن در استان فعال است.

۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت،‌معدن و تجارت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

‌مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا