محیط زیست

سالانه ۲ درصد از خاک کشور به بیابان تبدیل می‌شود

یک کارشناس محیط زیست گفت: هر سال ۲ درصد از خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود که این مسأله می‌تواند امنیت غذایی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست ، با اشاره به فرسایش خاک در ایران اظهار کرد: وقتی در منطقه‌ای از کره زمین تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد، آنجا دچار فرسایش خاک می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: تخریب محیط زیست، چرای بی رویه دام، از بین رفتن پوشش گیاهی و دخل و تصرف در اراضی ملی و مناطق کوهستانی نیز از جمله عوامل فرسایش خاک هستند.

این کارشناس محیط زیست گفت: خاک یکی از منابع ارزشمند زمین و به عنوان میراث طبیعی محسوب می‌شود که اگر دچار فرسایش شود و از بین برود، تجدید پذیری آن بیش از ۵۰۰ سال طول می‌کشد.

محبوب فر تصریح کرد: فرسایش خاک از رشته کوه‌های البرز تا رشته کوه‌های زاگرس کشیده شده است، به طوری که در استان‌هایی مانند فارس، کهگیلویه و بویراحمد شاهد فرسایش خاک هستیم.

او عنوان کرد: فرسودگی و از بین رفتن خاک به تدریج صورت می‌گیرد، به طوری که به مرور زمان خاک از بستر خود جدا شده و زمین تبدیل به صحرا و بیابان می‌شود.

این کارشناس با اشاره بر اینکه ایران رتبه اول را در فرسایش خاک دارد، گفت: سالیانه خسارت ناشی از فرسایش خاک در کشور بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورده شده است. محبوب فر تصریح کرد: هر سال ۲ درصد از خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود که این مسأله می‌تواند امنیت غذایی کشور را تحت تأثیر قرار دهد./باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا