انرژی‌های پاکمحیط زیست

۱۶ تریلیون دلار فرصت سرمایه گذاری سبز تا سال ۲۰۳۰

به دنبال ادامه شیوع پاندمی کرونا و کاهش قیمت نفت به دلیل کاهش مصرف نفت، سرمایه گذاران سرمایه های خود را به سوی انرژی های پاک و تکنولوژی های سبز کشانده اند. گلد من ساچ از ۱۶ تریلیون دلار فرصت سرمایه گذاری سبز تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است.

به گزارش از بلومبرگ، در حال حاضر سرمایه گذاری در انرژی های سبز به رکورد بالایی رسیده و این نشان می دهد که برق تجدیدپذیر بادی و خورشیدی دیگر مثل سابق در حاشیه قرار ندارد.

فعلا خودروسازی تسلا بیشترین توجه ها را به خود جلب کرده است آن هم با ۲۵۵ درصد جهش. اما افزایش سهام در تمامی تکنولوژی های سبز مشاهده می شود، از نصاب های صفحات خورشیدی گرفته تا تولید کنندگان سلول های سوختی تا شرکت های انرژی بادی.

شرکت ویوینت سولار (Vivint Solar) سه برابر و شرکت سونران (Sunrun) هم نزدیک به سه برابر افزایش سهام داشتند در حالی که سونوا انرژی (Sunnova energy) و انفاز انرژی (Enphase Energy) شاهد افزایش دو برابری سهام خود بود.

بر همین اساس شاخص WilderHill ابتکارات جهانی انرژی جدید مربوط به ۸۷ شرکت امسال ۲۹ درصد افزایش یافت و شاخص نزدک (Nasdaq) را با ۲۲ درصد تحت الشعاع قرار داد و به بالاترین میزان خود در ۱۲ سال گذشته رسید.

این بالاترین میزان نوسان از سال ۲۰۰۸ و رکود بزرگ اقتصادی بود، در آن زمان انرژی های تجدیدپذیر به شدت متکی به یارانه های دولتی بودند و بسیاری از منظر تجربیات علمی به آنها نگاه می کردند.

حالا سلول های خورشیدی و انرژی بادی بسیار ارزان هستند و مورد قبول تاسیسات تولید برق و شرکت ها. انتظار می رود تریلیون ها دلار پول دولتی و خصوصی در یک دهه آینده به این پروژه ها تزرق شود. و هر چند برخی از تکنولوژی های سبز هنوز هم تاریخچه پرنوسانی را به دوش می کشند، سرمایه گذاران انرژی که آشفتگی های نفت آنها را کلافه کرده است رو به سوی انرژی های پاک آورده اند. امسال سهام بازارهای نفت و گاز تا ۴۰ درصد کاهش یافت.

جفری آزبورن، تحلیل گر Cowen & Co که سابقه ای ۱۵ ساله در انرژی های پاک دارد، می گوید «تا کنون این همه درخواست آموزش در باره انرژی های سبز از سوی مردم را نداشتم».

ریشه این افزایش توجه ها به انرژی های سبز بازمی گردد به اواخر سال پیش آن هم به مدد قانون جدید کالیفرنیا که خانه ها را ملزم می کند حتما از انرژی خورشیدی استفاده کنند.

از سوی دیگر تاثیری که ویورس کرونا بر قیمت نفت داشت یک عامل دیگر برای روی آوردن سرمایه ها به بخش تجدیدپذیرها بود. حالا دیگر برعکس یک دهه پیش، نمودار انرژی های سبز به صورت V شکل درآمده است.

از سوی دیگر دولت ها و برنامه هایشان برای پروژه های سبز هم اقتصاد انرژی های پاک را متحول کرده است. بعد از اینکه جو بایدن، نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری، از برنامه ۲ تریلیون دلاری مقابله با تغییرات اقلیم خود پرده برداشت، علاقه به انرژی های سبز به یکباره در ۴۸ به شدت افزایش یافت. این برنامه می گوید همه چیز را از خورشید می توان به دست آورد. یک ماه بعد رهبران اروپا هم بسته بازیابی اقتصادی با ۵۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در انرژی های سبز را به تصویب رساندند. سال گذشته در ایالات متحده بیشتر از زغال سنگ از انرژی های پاک استفاده شد و این از سال ۱۸۰۰ تا کنون بی نظیر بوده است.

بیش از ۵۱ هزار مگاوات نیروگاه جدید بادی و خورشیدی قرار است تا سال ۲۰۲۳ به بهره برداری برسد، یعنی بیشتر از نیروگاه های گازی و نفتی و زغال سنگی.

گلدمن ساچ پیش بینی کرده است که در سال آینده برای اولین بار در تاریخ، پروژه های با محوریت انرژی های تجدیدپذیر از حفاری نفت و گاز پیشی بگیرد. این بانک سرمایه گذاری صحبت از ۱۶ تریلیون دلار فرصت سرمایه گذاری سبز تا سال ۲۰۳۰ کرده است. و دست آخر این که نرخ قرض کردن ها در پروژه های هیدروکربنی به ۲۰ درصد رسیده اما برای انرژی های پاک فقط در محدود ۳ درصد باقی مانده است./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا