محیط زیست

ساخت پوشش‌های فلزی محکم از زباله‌های الکترونیکی

پژوهشگران آمریکایی، روش جدیدی برای بازیافت زباله‌های الکترونیکی ارائه داده‌اند که این مواد را به پوشش‌های محکم فلزی تبدیل می‌کند.

به نقل از ساینس‌دیلی، یک فرآیند بازیافت معمولی، مقادیر قابل توجهی از محصولات ساخته شده از یک ماده را به محصولات مشابه تبدیل می‌کند اما این روش برای ابزار الکترونیکی قدیمی یا زباله‌های الکترونیکی، کارآمد نیست زیرا زباله‌های الکترونیکی، مواد متفاوتی را در بر دارند که نمی‌توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد.

پژوهشگران “انجمن شیمی آمریکا” (ACS) برای برطرف کردن این مشکل، نوعی روش بازیافت در مقیاس کوچک ابداع کرده‌اند که با کمک آن می‌توان زباله‌های الکترونیکی را به یک پوشش فلزی محکم تبدیل کرد.

بازیافت زباله‌های الکترونیکی به رغم دشواری‌های آن، با دلایل منطقی بسیاری همراه است. زباله‌های الکترونیکی‌، بسیاری از مواد آسیب‌پذیر را در بر دارند که می‌توان آنها را اصلاح کرد تا برای ساخت مواد جدید و ارزشمند به کار بروند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که پردازش دقیق این مواد می‌تواند به تجزیه و اصلاح پیوندهای شیمیایی زباله‌های الکترونیکی کمک کند تا مواد جدیدی که با محیط زیست سازگار هستند، ساخته شوند.

پژوهشگران با به کارگیری این روش توانسته‌اند مواد جدید و بادوامی را با استفاده از زباله‌های الکترونیکی بازیافت شده بسازند. آنها باور دارند که این روش می‌تواند زباله‌های الکترونیکی را به پوشش‌های محکمی تبدیل کند که برای ساخت آنها نیازی به استفاده از مواد خام پرهزینه نیست./ایسنا

این پژوهش، در مجله “ACS Omega” به چاپ رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا