محیط زیست

افزایش دما، کربن ذخیره شده در باتلاق ها را با سرعت بالایی آزاد می کند

دانشمندان ارتباط مستقیمی بین گرم شدن آب و هوا و آزاد شدن کربن ذخیره شده در اکوسیستم باتلاق مشاهد کردند.

این مطالعه نشان داد در آینده احتمال اینکه کربن موجود در باتلاق ها به عنوان گاز گلخانه‌ای در اتمسفر رها شوند زیاد است.   باتلاق ها در حال حاضر حدود ۳ درصد از مساحت خشکی ها را تشکیل می دهند و حداقل یک سوم کربن موجود در خاک در جهان را در خود ذخیره دارند. مقداری بیشتر از ذخیره جنگل های جهان.

  باتلاق ها به دلیل داشتن شرایط سرد، مرطوب و اسیدی برای جلوگیری از انتشار کربن مناسب هستند.

  دانشمندان علاقه زیادی به این ذخایر عظیم کربن نشان داده اند. اما شرایط گرمتر و خشک تر در باتلاق ها، چقدر و با چه سرعتی باعث می شوند فرآیندهای میکروبی که کربن را به شکل دی اکسید کربن و متان در اتمسفر آزاد می کنند، شکل بگیرند؟  

محققین آمریکایی در چند محوطه، باتلاق ها را در معرض ۵ درجه حرارت مختلف قرار دادند. نیمی از محوطه ها نیز سطح بالایی از دی اکسید کربن را دریافت کردند.

  این آزمایش به دانشمندان این امکان را داد تا تأثیر شرایطی را که این اکوسیستم قبلاً هرگز تجربه نکرده است، اندازه گیری کنند و یک دید اجمالی از آب و هوای احتمالی در آینده نشان بدهند.  

نتایج نشان داد که تنها در سه سال تمام مناطق مورد آزمایش، از یک منبع ذخیره کربن به یک منتشر کننده آن تبدیل شدند. این تغییر اساسی در طبیعت باتلاق حتی در معتدلترین سطح گرمایش (حدود ۴ درجه فارنهایت بالاتر از دمای محیط) هم رخ داد و نشان داد نرخ از دست دادن کربن پنج تا تقریبا ۲۰ برابر سریعتر از نرخ های جذب آن در طوب زمان است./زیست انلاین

منبع: phys.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا