محیط زیست

کشف اولین محل نشت گاز متان در قطب جنوب

اولین نشت فعال متان از کف دریا در قطب جنوب توسط دانشمندان کشف شد.

محققان همچنین دریافتند که میکروبهایی که این گاز گلخانه ای را مصرف می کنند در طی پنج سال گذشته به شکل چشمگیری کاهش یافته اند و از این رو این گاز به شطح آب  اتمسفر می رسد.

تصور می شود مقادیر زیادی متان در زیر بستر دریا در قطب جنوب ذخیره شده باشد و با گرم شدن اقیانوس که نتیجه بحران آب و هوا است، این گاز می تواند نشت کند. چشم اندازی که به گفته محققان “فوق العاده نگران کننده” است.

دلیل بجود آمدن این ذخیره گازی جدید هنوز یک راز باقی مانده است، اما احتمالاً این امر ارتباطی به گرمایش جهانی ندارد، زیرا دریای راس که این مخزن متان در آن یافت شده است هنوز به طور قابل توجهی گرم نشده است.

این تحقیق همچنین برای مدلهای آب و هوایی دارای اهمیت است، چرا که در حال حاضر تأخیر در مصرف میکروبی متان نشت کرده را نشان نمی دهند.

اولین بار نشت گاز متان در سال ۲۰۱۱ توسط غواصان به طور اتفاقی کشف شد. اما در سال ۲۰۱۶ محققان به منطقه بازگشتند و به بررسی جزئیات پرداختند.

رهاشدن متان از ذخایر زیر آب های یخ زده یکی از مسئل مهمی است که دانشمندان را نگران کرده است و هنگامی رخ می دهد که یک تأثیر ویژه از گرمایش جهانی غیرقابل توقف می شود.

منبع این متان به احتمال زیاد به دلیل پوسیدگی رسوبات جلبک هایی است که در زیر رسوبات دفن شده اند و هزاران سال قدمت دارند./زیست انلاین

منبع: guardian

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا