انرژی‌های پاک

نیروگاه های بخار اروپا زغال سنگ را کنار می گذارند

بر اساس داده هایی که روز چهارشنبه منتشر شده است به دلیل توسعه انرژی های بادی و خورشیدی و سیاست های جدید انرژی در بحث قیمت گذاری بر سوخت های فسیلی، که باعث بیرون رفتن این سوخت ها از بازار تولید برق اروپا شده اند، نیروگاه های بخار زغال سنگی قاره سبز کنار گذاشتن زغال سنگ در سبد انرژی خود را تسریع کرده اند.

به گزارش رویترز، قرن ها بعد از انقلاب صنعتی اروپا، حالا دیگر زغال سنگ نمی تواند با برقی که قرار است کمترین آلودگی را تولید کند رقابت کند، و در نتیجه دولت ها و شرکت ها به دنبال خاموشی نیروگاه ها و از کار انداختن معادن زغال سنگ باشند.

منابع برق تجدیدپذیر برای اولین بار در تاریخ در سال ۲۰۲۰ توانستند ۴۰ درصد از تولید برق اتحادیه اروپا را از آن خود کنند، درحالی که نیروگاه های سوخت فسیلی فقط ۳۴ درصد از برق تولیدی را به خود اختصاص دادند.

به عنوان مثال در اسپانیا تولید برق از زغال سنگ با افت ۵۸ درصدی مواجه بود.

سرعت خاموشی نیروگاه های زغال سنگی در اسپانیا، به رقم ۶۹ درصد از کل ناوگان نیروگاهی خاموش شده در بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ می رسد که بی سابقه است. این سرعت بالا در خاموشی نیروگاه ها بیان گر غیر اقتصادی بودن برق زغال سنگی در برابر دیگر منابع انرژی است.

البته باید توجه داشت که شیوع پاندمی کرونا باعث شد تقاضا برای برق کاهش یابد به همین دلیل کاهش مصرف زغال سنگ هم رقم خورد.

در پرتغال و در نیمه اول سال ۲۰۲۰، تولید برق زغال سنگی ۹۵ درصد کاهش داشت. هلند، اتریش و فرانسه هم شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولید برق زغال سنگی بودند. سوئد و اتریش در ماه مارس آخرین نیروگاه های زغال سنگی خود را خاموش کردند.

در آلمان تولید برق زغال سنگی ۳۹ درصد کاهش دارد و برای اولین بار توانستند در این زمینه لهستان را پشت سر بگذارند. لهستان هنوز هم به تنهایی به اندازه ۲۵ کشور اروپایی برق زغال سنگی تولید می کند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا