انرژی‌های پاک

مزراع بادی شناور، گزینه ای مناسب اما گران قیمت

از سال ۲۰۱۰، انرژی بادی رشد پایداری را در سراسر جهان تجربه کرده است، به طوری که ظرفیت انرژی بادی فراساحلی در هر سال تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است.

کشورها در سراسر جهان برای تأمین تقاضای رو به رشد و کاهش سریعتر تولید گازهای گلخانه ای، نیاز به سرعت بخشیدن به انرژی های تجدیدپذیر دارند.

با وجود این ضرورت، در حال حاضر انرژی بادی دریایی کمتر از ۱ درصد از منابع برق جهان را تأمین می کند.
بسیاری از مناطق کم عمق، برای ساخت مزارع بادی در حال توسعه هستند. اما پتانسیل انرژی بادی در دریا هنوز هم تا حد زیادی بدون استفاده باقی مانده است.

دلیل این پتانسیل غیر قابل استفاده این است که ۸۰ درصد از وزش باد ممتد در فاصله ای از ساحل اتفاق می افتد که عمق آب بیش از ۶۰ متر است و نصب توربین های بادی در بستر دریا بسیار مشکل است.

توربین های بادی موجود عمدتا توسط یک فونداسیون ثابت که یک شمع بزرگ لوله ای فولادی است در بستر دریا ثابت می شوند. این توربین های به اصطلاح ثابت، محدود به آب های با عمق ۵۰ یا ۶۰ متر هستند.

اما پروژه هایی نظیر Hywind در ساحل اسکاتلند و Windfloat در ساحل پرتغال نشان می دهد که ساخت توربین های بادی شناور امکان پذیر است. یک توربین ۶ مگاواتی تنها، مانند نمونه های مورد استفاده در مزرعه Hywind، می تواند برق کافی را برای ۴۰۰۰ خانه در انگلیس تولید کند.

اما تأمین برق ۹ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به چیزی حدود نیم میلیون توربین بادی دریایی، یعنی افزایش ۱۰۰ برابری تعداد فعلی نیاز دارد.

متأسفانه، مزارع بادی شناور از نظر فنی امکان پذیر هستند، اما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند. انجام هر کاری در دریا بسیار پرهزینه است.

هزینه مطالعات و بررسی های لازم برای ساخت مزرعه بادی ثابت یک گیگاواتی، حدود ۱۵ میلیون پوند است. هزینه نصب و راه اندازی مزرعه حدود ۶۵۰ میلیون پوند و هزینه های جاری برای بهره برداری و نگهداری تقریباً ۷۵ میلیون پوند در سال خواهد بود.

در پایان عمر توربین ها که حدود ۲۵ سال است نیز ۳۰۰ میلیون پوند دیگر برای جمع آوری آن ها مورد نیاز است.

مزارع بادی شناور، که هنوز در روزهای اولیه طراحی و فناوری خود قرار دارند، حتی از این هم گرانتر هستند.

در حالی که قیمت انرژی بادی دریایی در سال ۲۰۱۹ بین ۳۶ تا ۴۵ پوند به ازای هر مگاوات ساعت برق بود، توربین های بادی شناور بیش از دو برابر این مقدار هزینه داشتند./زیست انلاین

منبع: theconversation

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا