محیط زیست

توصیه های رژیم غذایی باید سازگار با محیط زیست باشند

یک مطالعه جدید نشان داده است که ۹۸ درصد از دستورالعملهای رژیم غذایی دولت ها، هم از نظر بهداشتی و هم از نظر زیست محیطی، با معیارهای تعیین شده سازگار نیست.

تحقیقاتی که اخیراً در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، به بررسی دستورالعملهای رژیم غذایی ۸۵ کشور مختلف در مناطق مختلف جهان پرداخته است.

آنها هر مجموعه از دستورالعملها را با پنج هدف زیست محیطی و یک هدف بهداشتی که دولتها متعهد به دستیابی به آن بودند مقایسه کردند.

هدف بهداشت و درمان کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای غیر عفونی، تا یک سوم بود، در حالی که اهداف زیست محیطی با حد ۲ درجه سانتیگراد تعیین شده توسط توافق نامه اقلیمی پاریس مرتبط بودند.

سایر اهداف زیست محیطی، آلودگی ناشی از کشاورزی، کاربری اراضی و نابودی طبیعت را در نظر گرفته است.

دکتر اسپرینگمن، استاد دانشگاه آکسفورد در گفتگو با یورونیوز گفت سیستم غذایی ما یک عامل اصلی تأثیرات زیست محیطی است.

وی افزود: بدون تغییر رژیم غذایی به سمت رژیمهای غذایی که بیشتر بر پایه گیاهان هستند، محدودیتهای مهم زیست محیطی مربوط به تغییرات اقلیمی و استفاده از اراضی افزایش پیدا می کند.

این گزارش نشان می دهد که ۹۸ درصد از دستورالعمل های رژیم غذایی که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است، حتی یکی از اهداف جهانی محیط زیست و بهداشت را برآورده نمی کند.

دستورالعمل های ۷۴ کشور نیز در ارائه توصیه هایی که باعث انتشار کربن حاصل از رژیم غذایی در محدوده گرمایش کره زمین که توسط توافق نامه اقلیمی پاریس تعیین شده است، ناکام ماندند./زیست انلاین

منبع: euronews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا