محیط زیست

آلودگی رودخانه‌های اصلی اروپا به ماسک‌ها و دستکش‌های رها شده

کارشناسان از آلودگی بالای رودخانه‌های اصلی اروپا بر اثر دور ریختن ماسک‌ها و دستکش‌هایی که افراد جهت محافظت در برابر کرونا استفاده می‌کنند، خبر دادند.

سازمان تحقیقات بنیاد اقیانوسی تارا اعلام کرده است این زباله‌ها که باعث تشدید آلودگی پلاستیکی می‌شوند، هم‌اکنون مسیرهای آب‌راه‌های اصلی قاره اروپا را مسدود کرده است.

به گفته کارشناسان، در طول ماه ژوئن، محققان دستکش‌ها و ماسک‌های دورریخته زیادی را دائما در کنار سواحل و حاشیه‌های رودخانه‌ها در سرتاسر اروپا می‌یافتند.

این موضوع باعث نگرانی کارشناسان شده است چرا که به باور آن‌ها این آلودگی‌های پلاستیکی تاکنون به اقیانوس‌ها راه یافته‌اند. آن‌ها هشدار داده‌اند که تجهیزات محافظتی یک بار مصرف مانند ماسک‌ها و دستکش‌ها از پلی پروپیلن ساخته می‌شود و بنابراین به سرعت در اقیانوس متلاشی شده و بازیابی آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

بنیاد اقیانوسی تارا اخیراً یک تحقیق علمی از ۹ رودخانه اصلی اروپا شامل البه، راین، سن، رون، گارون، لوآر، تیبر، تیمز و ایبرو برای اندازه گیری غلظت میکرو لاستیک‌ها در آن‌ها انجام داد.

بررسی‌های انجام شده روی نمونه‌های آب این رودخانه‌ها نشان داد تمامی نمونه‌های آب‌ها پیش از رسیدن به دریا حاوی ذرات تجزیه شده پلاستیک‌ها هستند. به عبارتی دیگر زباله‌های پلاستیکی رها شده در رودخانه‌ها پیش از رسیدن به دریا تجزیه شده و آب‌ها را به میکروپلاستیک‌ها آلوده می‌کنند.

این موضوع نشان می‌دهد برخلاف تصور پیشین کارشناسان، زباله‌های پلاستیکی موجود در آب اقیانوس‌ها توسط اشعه ماوراء بنفش و نمک تجزیه نمی‌شوند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، هر ساله حدود هشت میلیون تن پلاستیک روانه اقیانوس‌های جهان می‌شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا