انرژی‌های پاک

راه حل مشکل ذخیره انرژی می تواند هیدروژن باشد

طبق تجزیه و تحلیل انجام شده توسط محققان آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر آمریکا (NREL)، هیدروژن بیشترین پتانسیل را در بین فن آوری های ذخیره انرژی در آینده دارد.

محققان این مرکز، یک رویکرد چند مدله را توسعه داده اند که هم هزینه و هم ارزش تخمین زده شده فن آوری های ذخیره سازی را در تعیین هزینه رقابت پذیری در نظر می گیرد. ذخیره انرژی می‌تواند استفاده از منابع انرژی بادی و خورشیدی را تسهیل کند.

سرپرست تیم تحقیقاتی می گوید: این شاید جامع ترین ارزیابی فنی و اقتصادی از ذخیره سازی فصلی است که تا به امروز انجام شده است. بر اساس ارزش تخمینی ارائه شده به شبکه، ما شرایط خاص، از جمله هزینه های مربوط به انرژی، راندمان سفر دور و مدت تخلیه را مشخص کرده ایم، که به یک فناوری ذخیره سازی معین با هزینه مناسب منجر می شود.

تجزیه و تحلیل فرض می کند که ۸۴ درصد از برق ایالات متحده در غرب این کشور توسط منابع تجدیدپذیر تولید می شود.

این تحلیل بر دو بازه زمانی برای ارزیابی اقتصادی متمرکز شده است: آینده ای نزدیک، از ۲۰۲۵ تا ۲۰۴۵؛ و آینده، ۲۰۵۰-۲۰۷۰

محققان گزارش دادند که در آینده نزدیک، هیدروژن پمپ شده و ذخیره انرژی هوای فشرده شده با ارزش برق نگهداری شده در روز، مقرون به صرفه خواهد بود.

در بازه زمانی ۲۰۵۰ تا ۲۰۷۰، پیش بینی می شود هیدروژن با حداکثر دو هفته انرژی ذخیره شده، یک روش ذخیره سازی مقرون به صرفه بر اساس هزینه پیش بینی شده ظرفیت ذخیره  انرژی باشد.

علاوه بر این، به دلیل اینکه هیدروژن در سایر بخش ها مانند حمل و نقل و کشاورزی قابل استفاده است، می تواند درآمد اضافی نیز فراهم کند.

محققان باتری ها را به عنوان یک روش ذخیره سازی در نظر نگرفتند زیرا این فناوری به اندازه کافی برای برنامه های ذخیره سازی فصلی مناسی نیست./زیست انلاین

منبع: techxplore

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا