محیط زیست

گیاهان می‌توانند ذرات پلاستیک را با ریشه‌های خود جذب کنند

پژوهشگران آمریکایی و چینی در بررسی جدید خود دریافتند که گیاهان می‌توانند ذرات پلاستیک را با ریشه‌های خود جذب کنند و همین موضوع ارزش غذایی آنها را کاهش می‌دهد.

به نقل از دیلی‌میل، گیاهان می‌توانند ذرات کوچک پلاستیک را با ریشه‌های خود جذب کنند. این موضوع هم از رشد آنها پیشگیری می‌کند و هم ارزش غذایی آنها را کاهش می‌دهد.

یافته‌های جدید پژوهشگران آمریکایی و چینی، شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد نانوذرات پلاستیک می‌توانند در گیاهان انباشته شوند.

استفاده گسترده از محصولات پلاستیکی و قابلیت دوام این ماده در محیط زیست، به آلودگی قابل توجهی منجر شده است. پژوهشگران در این پروژه، پیامدهای ورود نانوپلاستیک‌ها به اکوسیستم دریایی و غذاهای دریایی را مورد بررسی قرار دادند.

“باوشان ژینگ”(Baoshan Xing)، دانشمند حوزه محیط زیست “دانشگاه ماساچوست در امهرست”(UMass) گفت: آزمایش‌های ما شواهدی را در مورد انباشته شدن نانوپلاستیک در گیاهان نشان می‌دهند. ما در پژوهش خود، این روند را به طور کامل نشان داده‌ایم.

ژینگ و همکارانش در این پروژه، یک مدل از گیاه “رشادی گوش‌موشی”(Arabidopsis thaliana) را در خاک پرورش دادند و تاثیر نانوپلاستیک‌ها را بر رشد گیاهان بررسی کردند.

ژینگ ادامه داد: ذرات نانوپلاستیک که به کوچکی پروتئین یا ویروس هستند، تحت تاثیر هوازدگی تغییر می‌کنند و همین موضوع، آنها را از نانوپلاستیک‌های “پلی‌استایرن”(polystyrene) که معمولا در بررسی‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، متمایز می‌سازد. به همین دلیل، ما نانوپلاستیک‌های پلی‌استایرن را با بارهای مثبت یا منفی برای استفاده در آزمایش‌های خود تولید کردیم.

ژینگ اضافه کرد: نانوپلاستیک‌ها، زیست‌توده کلی نمونه‌های گیاهی را کاهش دادند. کاهش زیست‌توده، برای گیاه خوب نیست و ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد. ما در آزمایش خود دریافتیم که ذرات دارای بار مثبت می‌توانند ضرر بیشتری برای گیاه داشته باشند. دلیل این موضوع، دقیقا مشخص نیست اما ممکن است که نانوپلاستیک‌های دارای بار الکتریکی مثبت، تعامل بیشتری با آب، مواد مغذی و ریشه‌ها داشته باشند و بیان مجموعه متفاوتی از ژن‌ها را راه‌اندازی کنند.

یافته‌های این پژوهش، شواهد مستقیمی را فراهم می‌کنند که نشان می‌دهند نانوپلاستیک‌ها می‌توانند در گیاهان انباشته شوند اما پژوهشگران تاکید کردند که برای ارزیابی تاثیر این آلاینده‌ها بر محصولات غذایی و ایمنی آنها باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود./ایسنا

این پژوهش، در مجله “Nature Nanotechnology” به چاپ رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا