محیط زیست

مصرف بی‌رویه، دلیل اصلی فاجعه‌های زیست‌محیطی

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف بیش‌ازاندازه خطری برای پایداری است.

به نقل از ارث، پس از تجزیه‌وتحلیل شواهد درباره ارتباط بین اقتصاد و محیط‌زیست، گروهی از متخصصان دریافتند که ثروت و مصرف بیش‌ازاندازه به‌عنوان بزرگترین محرک اقتصادی بلایای زیست‌محیطی مانند تغییرات آب وهوایی هستند.

فناوری‌های امروزی هم نتوانسته فشار بیش‌ازاندازه انسان را کنترل کند و مصرف بی‌رویه افراد مرفه، نقش اصلی در تخریب دنیای طبیعی دارد.

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا اظهار کردند: شهروندان ثروتمند جهان، مسوولیت بیشتری برای تاثیرات زیست‌محیطی بر عهده‌دارند و این بدان معناست که اقدامات مفید آنان می‌تواند احتمال بازگشت به شرایط ایمن در آینده ایجاد کند.

بر اساس نتایج مطالعه جدید، هرگونه انتقال به یک جهان پایدار، تنها در صورتی موثر خواهد بود که تغییرات اجتماعی، پیشرفت‌های فناوری را تکمیل کند،  بااین‌وجود، جوامع، اقتصادها و فرهنگ‌ها بیشتر به سمت مصرف بیشتر و رشد اقتصادی سوق می‌یابند.

نتایج نشان می‌دهد که نمی‌توان به‌تنهایی برای حل مشکلات محیطی مانند تغییر آب‌وهوا و از بین رفتن تنوع زیستی و آلودگی به فناوری تکیه کرد، بلکه باید در ترکیب با تغییر ساختاری شیوه زندگی را تغییر داده و میزان مصرف بیش‌ازاندازه را کاهش دهیم.

بااین‌حال، بیماری همه‌گیر کروناویروس جدید نشان داده است که اقدامات فردی برای کاهش پایدار تولید گازهای گلخانه‌ای کافی نیست و اگر بخواهیم کره زمین را زنده نگه‌داریم، به مشارکت عظیم اجتماعی نیاز داریم.

فناوری می‌تواند کمک کند تا مصرف بهتر(صرفه‌جویی در انرژی و منابع) باشد، اما این پیشرفت‌ها نمی‌تواند با افزایش بی‌رویه همگام باشند.

ثروت و فراوانی، درواقع محرک تاثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی است و کارشناسان درباره خطرات آن هشدار می‌دهند.

محققان تاکید کردند: شهروندان ثروتمند جهان، مسوول بیشترین تاثیرات زیست‌محیطی هستند.

اگر می‌خواهیم به یک دنیای پایدار دست‌یابیم، باید روش‌ها و فناوری‌ها را تغییر دهیم، اما مسوولیت تنها مربوط به افراد نیست، تغییرات ساختاری گسترده هم نیاز دارد.

تلاش‌های افراد در تغییر شیوه‌های زندگی ممکن است موفق نباشد، زیرا جوامع، اقتصاد و فرهنگ‌ها منجر به افزایش مصرف‌شده است.

اقتصاد باید به‌گونه‌ای اداره شود که از آب‌وهوا و منابع طبیعی محافظت کند.

روش‌های مختلفی برای اعمال تغییرات در شیوه زندگی پیشنهادشده است که می‌توان در بین آنها به کاهش اضافه مصرف ثروتمندان از طریق سیاست مالیات اشاره کرد./ایسنا

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشرشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا