محیط زیست در صنعت و معدن

صدور مجوز معادن شن و ماسه بدون دخالت محیط زیست

فعالیت معدن برخوردار نورآباد اعتراض مردم را در پی داشته است.

فعالیت ۱۱ ساله یک معدن شن و ماسه در منطقه «برخوردار» شهرستان دلفان و آلودگی‌های زیست محیطی و آسیب‌های وارده به مزارع کشاورزی، منجر به اعتراض مردم شده است.
وارد شدن خسارت به مزارع کشاورزی مردم به دلیل عبور و مرور متعدد خودروهای سنگین معدن شن و ماسه مستقر در منطقه «برخوردار»، ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی زیست محیطی برای مردم و… از جمله مسائلی است که منجر به اعتراض اهالی این منطقه شده است.
اهالی «برخوردار» طی روزهای اخیر با تجمع نسبت به فعالیت این معدن شن و ماسه اعتراض کرده و خواستار پیگیری نهادهای مسئول شده اند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این رابطه با بیان اینکه واحدهای شن و ماسه کوهی که برای فعالیت مجوز گرفته‌اند استعلامات خود را از منابع طبیعی، محیط زیست، فرمانداری و… اخذ می‌کنند، اظهار داشت: تا این استعلامات کسب نشود جواز کشف و پروانه بهره برداری به آنها داده نمی‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان  کفته: به طور معمول برای فعالیت واحدهای شن و ماسه خارج از مناطق حفاظت شده، از محیط زیست استعلام اخذ نمی‌کنند، به همین دلیل ما دخالتی در صدور مجوز این واحدها نداشته‌ و کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: از مشکلات واحد شن و ماسه روستای «برخوردار» من اطلاع خاصی ندارم بلکه فرمانداری و شورای تأمین شهرستان باید پیگیر باشند
به گفته این مقام مسئول برای بررسی موضوع آلودگی‌ها باید شاکی خصوصی و دولتی داشته باشیم افزود: فعلاً در این رابطه شکایت خاصی برای ما نیامده که ورود پیدا کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، بیان داشت: یک زمانی آلودگی محرزهست به دلیل اینکه دستگاه حاکمیتی هستیم ورود پیدا می‌کنیم اما در این رابطه گزارش خاصی نداشته‌ایم، در این مورد خاص اگر بررسی‌ها آلودگی را اثبات کند، حتما ورود پیدا می‌کنیم.
حشمت الله بهمنی فرماندار دلفان نیز با تاکید بر اینکه کارخانه مورد اعتراض مردم مجوز بهره برداری دارد، گفت: ما باید هم از سرمایه گذار و هم از مردم دفاع کنیم.
به گفته فرماندار شهرستان دلفان مردم معتقد  همجواری با جاده دسترسی این کارخانه به مزارع کشاورزی و زمین آنها آسیب جدی رسانده است.
فرماندار دلفان  اضافه کرد: هر چند در جلسه ای با حضور معترضان و پیمانکارمقرر شد ازمجاری قانونی مشکل پیگیری شود اما متأسفانه افرادی ورود پیدا کردند که اصلاً ساکن «برخوردار» نبوده و در این منطقه زمین و منافعی ندارند و اوضاع را متشنج کردند.
بهمنی گفته مردم منطقه «برخوردار» از مردم ولایی استان لرستان هستند، رزمندگان، شهدا و علمای زیادی دارند و برای مردم این منطقه احترام خاصی قائل هستیم و اجازه نخواهیم داد که حق مردم به هیچ وجه پایمال شود.
فرماندار دلفان قول داده در حداقل زمان مشکلات آنها را پیگیری و رفع کنیم.
صادقی از اهالی روستا نیز می گوید: این کارخانه هم آلودگی دارد و هم از میان مزارع ما میگذرد و مانع رشد و نمو آنها می شود.
کریمی یکی دیگر از اهالی منطقه است که معتقد است انفجارهایی که در این کارخانه صورت می گیرد موجب صدمه و گاها تخریب منازل روستائیان می شود .
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان در خصوص اعتراض مردم روستای برخوردار مرکز بخش خاوه به فعالیت کارخانه  شن و ماسه ثمینی گفت: اگر اثبات شود، آسیب وارده به منازل مسکونی مردم  بر اثر فعالیت این معدن بوده است؛ پیمانکار ملزم می شود تا خسارات وارده را جبران کند.
در صورتی که این ادعا اثبات نشود؛  فعالیت معدن شن و ماسه از سر گرفته می‌شود.
مالک کارخانه شن و ماسه جزء افراد بومی شهرستان دلفان نیست و عمده کارخانه های شن و ماسه در دو شهرستان دلفان و سلسله به این فرد واگذار شده است.
مردم روستای برخوردار از دادگستری شهرستان دلفان توقع رسیدگی جدی تر توام با عدالت و همراه با رافت اسلامی در مورد مشکل پیش آمده را دارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه تمام صنایع استان دائماً چک و بررسی می‌شوند و خیلی ازآنها به سامانه آنلاین محیط زیست متصل هستند، افزود: صنایع آلاینده بر اساس استانداردهای محیط زیست به صورت آنلاین بررسی می‌شوند و هر وقت میزان آلایندگی آنها افزایش پیدا کند بلافاصله مورد برخورد قرار می‌گیرند.
اما مدیرکل محیط زیست لرستان گفته: موضوع را از رسانه‌ها شنیدم، متولی معادن شن و ماسه سازمان صمت و متولی معادن شن و ماسه رودخانه‌ای شرکت آب منطقه‌ای است.
فتحی بیرانوند با اظهار تاسف از عملکرد وزرات صمت در دادن مجوز بهره برداری کارخانه های شن و ماسه افزود: درداخل و خارج مناطق حفاظت شده حتما باید ازمحیط زیست استعلام گرفته شود: اما بر اساس بخشنامه وزارت صمت و با توجه به سخت گیری حفاظت محیط زیست  در حال حاضر دیگر استعلامی در این رابطه از ادارت کل حفاظت محیط زیست  اخذ نمی شود.
با حضور نیروهای انتظامی اوضاع منطقه کاملا آرام بوده و مشکلی وجود ندارد./خبرگزاری صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا