محیط زیست

کروناویروس زنگ بحران آلودگی پلاستیک را به صدا درآورد

هرساله ۸ میلیون تن زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها راه می‌یابند و در حال حاضر نیز این بحران قدیمی در سایه کروناویروس شدیدتر شده و مصرف روزانه ماسک‌های جراحی و پلاستیک‌های یکبار مصرف موجب بحران جدید در آلودگی پلاستیک اقیانوس‌ها شده است.

به گزارش ساینس، سازمان مردم‌نهاد Opération Mer Propre فرانسه که فعالیت‌های زیست‌محیطی و جمع‌آوری زباله از سواحل را اجرا می‌کند بعد از جمع‌آوری مقادیر زیادی ماسک و دستکش از آب‌ها، زنگ خطر این بحران را به صدا درآورد.

جفری پلتیر، مدیر این موسسه اظهار کرد: پلاستیک‌های حفاظتی استفاده‌شده در مقابله با این بیماری به میزان زیادی در آب‌ها یافت می‌شوند.

این سازمان غیردولتی در شبکه‌های اجتماعی خود تصاویر زیادی از ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده انتقال‌یافته به دریا را به اشتراک گذاشت و امیدوار است که این امر باعث شود افراد از ماسک‌های قابل‌استفاده مجدد استفاده و شستشوی مکرر دست‌ها را جایگزین دستکش‌های لاتکس کنند.

وی بر این پیام تاکید کرد که “پلاستیک راه‌حل مقابله با کروناویروس جدید نیست.”

همچنین نامه‌ای به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ارسال کرد و از دولت خواست که با افزایش آلودگی پلاستیک اقیانوس‌ها مقابله کند.

وی گفت: ” این ماسک‌ها با طول عمر ۴۵۰ ساله و عواقب ماندگاری در محیط، برای سیاره ما، بمبی زیست‌محیطی محسوب می‌شوند.”

سازمان مردم‌نهاد OceansAsia هنگ‌کنگ نیز اظهارات مشابهی در مورد نگرانی آلودگی محیط‌زیست با پلاستیک‌ها استفاده‌شده در مقابله با بیماری‌ کووید-۱۹ ایراد کرد.

این موسسه نیز در سواحل مختلف میزان زیادی از این آلودگی‌های پلاستیکی مشاهده کرده که توسط قایق‌ها و باد به این مناطق انتقال یافتند.

وی گفت: این موارد فقط بخشی از آلودگی پلاستیک است و مشکل جدیدی نیست. بر اساس گزارش منتشرشده سال گذشته، تولید جهانی پلاستیک طی چهار دهه گذشته چهار برابر شده است و در صورت ادامه این روند، پلاستیک ۱۵درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ تشکیل می‌دهد. مانند سایر انواع پلاستیک، ضایعات ناشی از ماسک و دستکش مشکلات زیادی برای حیات‌وحش دریایی ایجاد می‌کنند.

جان هوچوار، مدیر کمپین اقیانوس‌ها در سازمان مردم نهاد گرین پیس((Greenpeace ایالات‌متحده گفت: “ساختار تجهیزات حفاظتی  (PPE)  برای زندگی موجودات دریایی بسیار خطرناک است. به‌عنوان‌مثال دستکش‌ها، مانند ستاره دریایی به نظر می‌رسند که غذاهای لاک‌پشت‌های دریایی هستند و فلز روی ماسک نیز خطرات زیادی برای این موجودات به همراه دارد.”

دستکش‌های پلاستیکی و ماسک‌ها، مانند سایر محصولات پلاستیکی  سرانجام شکسته می‌شوند و به‌طور گسترده به صورت میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس یافت می‌شوند. خطرات ریز پلاستیک‌ها برای سلامتی انسان هنوز در حال مطالعه است و به‌احتمال‌زیاد تاثیرات منفی زیادی در بدن خواهند گذاشت.

توقف مقررات منع استفاده از  پلاستیک

درحالی‌که پلاستیک‌های مورداستفاده در اپیدمی کروناویروس به یک مشکل جدی در اقیانوس‌ها تبدیل‌شده است، مورد نگران‌کننده دیگر توقف محدودیت‌های استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف است.

انگلیس قوانین مربوط به کیسه‌های پلاستیکی را به حالت تعلیق درآورده است و ممنوعیت اجرای قانون چنین مواردی در برخی ایالت‌های ایالات‌متحده نیز مشاهده می‌شود. برخی از خرده‌فروشان نیز محصولات قابل‌استفاده مجدد را برای محافظت از مشتریان خود در مقابل کروناویروس ممنوع اعلام کردند.

این روند باعث نگرانی سازمان‌های جهانی ازجمله بانک جهانی شده است. هرچند گفته‌شده این اقدامات موقتی است اما واقعا تا چه زمانی ادامه خواهند یافت.

کمپین‌های محیط‌زیست از سوء‌استفاده صنعت پلاستیک با توجه به نگرانی‌های بهداشت عمومی برای ارتقاء محصولات پلاستیکی نگران هستند. هوچوار گفت: “بخش‌هایی از صنعت پلاستیک از ترس ناشی از کووید-۱۹ به‌خوبی بهره‌برداری کردند.”

در ماه مارس، انجمن صنعت پلاستیک طی نامه‌ای از وزارت بهداشت آمریکا درخواست کرد مزایای سلامتی و ایمنی پلاستیک‌های یکبار مصرف را به عموم اعلام کند.

این گروه گفت: “همه‌گیری آمریکایی‌ها، مشاغل و مقامات دولتی را وادار می‌کند تا فرض کنند که اغلب پلاستیک‌های یکبار مصرف، مطمئن‌ترین انتخاب هستند.”/ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا