گزارشمحیط زیست

راه اندازی گشت‌های پایش محیط زیستی در تهران/تهیه بانک اطلاعات تنوع زیستی پایتخت

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران از راه اندازی گشت های پایش محیط زیستی در تهران خبر داد.

شینا انصاری در تشریح عملکرد اداره کل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به ۵ ژوئن روز جهانی محیط زیست گفت: متأسفانه امروزه مشکلات محیط زیست افزایش پیدا کرده و موضوع هفته محیط زیست و روز جهانی محیط زیست برای امسال نیز تنوع زیستی در نظر گرفته شده که دلیل آن نیز اهمیت گونه‌های محیط زیستی است و شعاری که برای امسال تعیین شده زمانی برای طبیعت است.

وی افزود: شهرداری تهران به طبع تعیین همین شعار برای هفته محیط زیست شعار “اکنون زمانی برای توجه به طبیعت است” را به عنوان شعار هفته انتخاب کرده است. یکی از دلایلی که امسال تنوع زیستی به عنوان شعار این روز درنظر گرفته شده موضوع شیوع کرونا و همه گیری آن بود که نشان داد به رغم دستاوردهای بزرگ بشری انسان در مقابل طبیعت و پیچیدگی های آن ناتوان است. اگر در نظم طبیعت مداخله کنیم زمینه‌ای را برای بروز انواع بیماریها و مشکلات فراهم کرده‌ایم و اگر مدام مداخله همراه با رفتار بهره کشانه داشته باشیم، اکوسیستم تخریب می‌شود و عوامل سوء این عمل متوجه نوع بشر خواهد بود.

انصاری ادامه داد: شاید از نکاتی که به عنوان موارد مثبت شیوع کرونا بعضا طرح می‌شود مواردی چون افت رفت و آمدها و توقف فعالیت هایی است که در پی آنها کاهش انتشار آلایندگی و تولید گازهای گلخانه‌ای را شاهد بوده‌ایم؛ امابی‌تردید اگر رفتار انسان تغییر نکند این تنفس محیط زیست موقت خواهد بود کما این که تهران با شروع فعالیت ها بار دیگر گرفتار مشکلات قبلی خود شده است وقتی کشورهای درحال توسعه ناگزیر می شوند بخشی از منابع خود را برای مقابله بااین ویروس صرف کنند شاید نگاههای محیط زیستی در اولویت چندم قرار گیرد و این خود برای محیط زیست موضوع مناسبی نیست.

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران دربخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع انرژی در حوزه مجموعه شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: انرژی در دو بخش بهینه سازی مصرف و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار اداره کل محیط زیست شهرداری تهران است و این اداره کل متولی این موضوع است که با توجه به مصوبات شورای شهر تهران مواردی همچون استفاده دو درصدی از کل انرژی مصرفی در مجموعه شهرداری تهران از محل انرژی های تجدید پذیر وهمچنین کاهش سالانه ۱۰ درصد از مصرف انرژی در ساختمانهای شهرداری، توسط این اداره کل پیگیری می‌شود.

وی افزود: توسعه انرژی‌های تجدید پذیر تاکنون از طریق تأمین ۱۰۲۰ دستگاه آبگرمکن در سطح بوستانهای شهر تهران و راه اندازی ۱۸ ساختمان انرژی دنبال شده است . همچنین در مورد اصلاح الگوی مصرف در ۶۰۰ ساختمان شهرداری تهران حدود ۲۵۰ ساختمان موارد بهینه سازی مصرف انرژی را عملیاتی کردند. همچنین توسعه نیروگاههای خورشیدی کوچک مقیاس نیز پیگیری شده است.

استقرار سیستم بازچرخانی آب درکارواش‌ها

انصاری درباره پایش آلاینده‌های محیط زیستی به تلاش اداره کل محیط زیست شهرداری تهران برای شناسایی منابع آلودگی آب و خاک در حیطه وظایف قانونی این اداره کل اشاره کرد و افزود: به روز رسانی اطلس منابع آلاینده مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انجام شده است. پروژه دیگری که از سالهای گذشته پیگیری شده پایش نهر ولیعصر(عج) است که با هدف شناسایی کانون‌های محتمل آلودگی دراین نهر انجام شده است. همچنین موضوع کارواش‌های سطح شهر تهران که از دو منظر در حوزه محیط زیست مخاطره آمیز هستند. یعنی مصرف زیاد آب و استفاده از منابع آبهای زیر زمینی که لزوم بازچرخانی آب برای آنها را مطرح می‌کند مورد پایش قرار گرفته که در این راستا ۴۵۰ کارواش شناسایی و پایش شده و لیست آنها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته چرا که برخورد با موارد تخلف بر عهده این سازمان است که امیدواریم ساماندهی برای مصرف بهینه منابع آبی و همچنین استقرار سیستم بازچرخانی آب درکارواش‌ها محقق شود.

لزوم آبیاری فضای سبز از آبهای سطحی به جای منابع زیر زمینی

وی ادامه داد: باید قبول کنیم در کشور کم آبی هستیم؛ لذا باید سیاست گذاری‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی انجام شود باید برای آبیاری فضای سبز از آبهای سطحی استفاده کنیم و کمتر به منابع آبهای زیر زمینی فشار بیاوریم چرا که در استفاده بیش از حد از منابع زیر زمینی شاهد فرونشست زمین خواهیم بود. باید برنامه‌ای برای استفاده بهینه از منابع آبی داشته باشیم و افزایش ظرفیت تصفیه خانه‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

انصاری به اصلاح الگوی کشت درتهران اشاره کرد و افزود: شورای شهر تهران مصوباتی همچون محدودیت کاشت چمن داشته است تا با توجه به اقلیم تهران از گیاهان کم آب بر و همخوان با اقلیم تهران استفاده شود.

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد: در تهران ارزیابی اثرات پروژها نیز موضوع مهمی است که برای پروژه های بزرگ مقیاس این غربالگری توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود؛ اما برای پروژهای کوچک مقیاس کارگروه غربالگری در اداره کل محیط زیست شهرداری تهران تشکیل شده تا پروژه های کوچک نیز اثراتشان بر محیط زیست مورد ارزیابی قرار گیرد.

تهیه بانک اطلاعات تنوع زیستی شهر تهران

انصاری در بخش دیگری از صحبتهای خود به تهیه بانک اطلاعات تنوع زیستی شهر تهران اشاره کرد و افزود: طبیعت ایران و مناطق طبیعی و گردشگری ما از غنای خوبی برخوردار است و در اجرای این طرح شناسایی گونه های گیاهی و جانوری تهران به عنوان هدف تعیین شده که در راستای آن  از هزار و ۳۰۸ گونه گیاهی، ۱۶۷ گونه آن اختصاصی اقلیم تهران است و شناسایی شده. بی تردید برای حفظ بقای این گونه ها باید بسترهای لازم همچون رود دره‌های تهران و اطراف آن را بشناسیم و در جهت حفظ آنها گام برداریم.

وی افزود: در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف پلاستیک در شهرداری تهران با پیگیری اداره کل محیط زیست با توجه به مصوبه شورای شهر در این زمینه، دبیرخانه کاهش مصرف پلاستیک از اداره کل سلامت به اداره کل محیط زیست منتقل شده و تلاش کرده‌ایم مصرف پِتها در شهرداری تهران محدود و کاهش پیدا کند. امیدواریم با همکاری کانون‌های محیط زیست در سطح مناطق بتوانیم شاهد کاهش مصرف پلاستیک باشیم.

راه اندازی گشت‌های پایش محیط زیستی در تهران

مدیر کل محیط زست و توسعه پایدار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود از راه اندازی گشت‌های پایش محیط زیستی در تهران خبر داد و افزود: این گشت‌ها شامل خودروهایی با تجهیزات لازم خواهند بود که بتوانند پایش و اندازه گیری انواع آلودگی های محیط زیستی در شهر تهران را انجام دهند. اساسا نیاز داریم که پایش کانونهای آلودگی در سطح شهر تهران را انجام دهیم.

به گفته وی، این خودروها مجهز به امکانات پایش و نمونه گیری اولیه خواهند بود و در فاز نخست با وجود دو دستگاه کار را آغاز می کنیم و امیدواریم که در آینده بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم.

تاکنون برای منبع انتشار بوی نامطبوع در تهران به نتیجه مشخص نرسیده ایم

انصاری در خصوص پایش آلودگی هوا در سطح تهران گفت: این کار بر عهده شرکت کنترل کیفیت هواست که در سال گذشته همکاریهای مشترکی با این شرکت در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران داشته ایم. از سال ۱۳۹۷ یک مرتبه و درسال گذشته ۵ مرتبه بوی نامطبوع در سطح شهر تهران منتشر شد لذا با هدف شناسایی کانونهای انتشار بو، اداره کل محیط زیست شهرداری تهران به همراه سایر دستگاههای ذیربط کار خود را آغاز کرد.

انصاری با بیان اینکه در این پایش‌ها در چندین مورد از سنجش، دی اکسید گوگرد بالا تشخیص داده شد و این سنجش ها توسط دستگاههای پرتابل سنجش بو که خریداری شده بود انجام شده است، ادامه داد: همچنین گروهی علمی تشکیل دادیم  شامل اساتید متخصص آلودگی هوا که با توجه به نقشه های محیط زیست و انتشار بو بتوانند این موضوع را بررسی کنند. اما تاکنون برای منبع انتشار این بو به نتیجه مشخص نرسیده ایم ولی این پرونده همچنان باز است و در دستور کار قرار دارد و باید این بو رفع شود.

وی در خصوص آلودگی صوتی و آلودگی‌های بصری نیز گفت: معممولا آلودگی صوتی ازآن به عنوان آلودگی خاموش یاد می شود چرا که بعضا مورد خاموشی قرار می گیرد . پایش این آلودگی نیز توسط شرکت کنترل کیفیت هوا انجام می شود و ۱۶ ایستگاه پایش آلودگی صوتی داریم البته دراین راستا اقداماتی همچون نصب عایق های صوتی برای منازلی که در جوار بزرگراهها هستند انجام شده که تاثیر گذار نیز بوده. همچنین توسعه فضای سبز نیز می تواند از طریق گیاهان موجب جذب آلودگی صوتی شود.

انصاری یادآورشد: شورای شهر تهران نیز مصوبه ای در خصوص شکایت از خودروهای دیزلی داشت که بر اساس آن این خودروها باید معاینه فنی دریافت می کردند که صوت آنها نیز اندازه گیری می شود. در حقیقت شهرداری تهران بارویکرد انسان محوری و کاهش خودرو محوری در این راستا گام برداشته است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا