توسعه پایدارمحیط زیست

هدف برنامه‌ هفته محیط زیست رسیدن به توسعه پایدار است

 رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران گفت: توانمندسازی مردم برای افزایش مشارکت آنها در توسعه‌ پایدار و برخورداری از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر، اساسی‌ترین آرمان و چشم‌انداز برای متولیان حفظ محیط زیست است.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ برمی‌گردد. در آن سال برای نخستین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. هم زمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) منجر شد.
اکنون ۴۸ سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌کند که در قالب راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌ های مختلف، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی، درختکاری، ‌فعالیت‌های مربوط به بازیافت و یا پاکسازی انجام می شود.

زهرا امام جمعه در این خصوص گفت: پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست با شعار زمان برای طبیعت در سال ۲۰۲۰، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انتخاب شده ‌است. در تقویم ملی ایران نیز ۱۶ تا ۲۲ خرداد، به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده و شعار ملی امسال با عنوان جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران است.

رییس پردیس ارس با اشاره به اهداف سازمان ملل متحد از نام‌گذاری و گرامیداشت این هفته گفت: توانمندسازی مردم به منظور افزایش مشارکت آنها برای توسعه‌ پایدار و متوازن و برخورداری همه ملت‌ها از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر و ارتقای بینش جوامع در تغییر دیدگاه‌ها به موضوع محیط زیست، اساسی‌ترین آرمان و چشم‌انداز برای متولیان حفظ محیط زیست است.

وی از برگزاری برنامه‌های هفته محیط زیست به طور مجازی در این مرکز خبر داد و گفت: با توجه به شیوع  ویروس کرونا و برای سلامتی و رفاه حال شهروندان و دانشجویان، از فضای مجازی در برگزاری برنامه‌های هفته محیط زیست استفاده می‌شود.

امام جمعه خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی، مسابقه عکس و فیلم کوتاه مردم و محیط زیست، طراحی و انتشار اینفوگرافی با موضوع بازیافت زباله از مبدا، انتشار پیام‌های زیست محیطی از طریق کلیپ و انیمیشن از طریق فضای مجازی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای گرامیداشت این هفته درپردیس ارس است.

داوطلبان برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانند به سایت معاونت آموزشی دانشگاه تهران و یا سایت پردیس بین‌المللی ارس aras.ut.ac.ir مراجعه کنند./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا