اخبار

حجم وسیع پسماندهای پلاستیکی در حاشیه راه‌های ملایر، همدان و بهار

به تازگی فتوکلیپی با موضوع «رها شدن پسماندهای پلاستیکی در ورودی شمالی شهر همدان» در فضای مجازی دست به دست می شود که مطرح می کند، با وجود سایت دفن زباله به مساحت ۵۰۰ هکتار در شمال همدان، عدم نظارت بر دفن زباله در جنب آن، باعث شده در حاشیه پلیس راه همدان- تهران به نام کوه تخت شاهد فاجعه رها شدن زباله ها باشیم.

همچنین پیرو این فتوکلیپ سوالات و درخواست هایی چون پلاستیک در زیر نور آفتاب ۴۰۰ سال طول خواهد کشید که تجزیه شود، آیا در این مدت آب های زیر زمینی و خاک را آلوده نمی کند؟، با کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی و استفاده از کیسه های پارچه ای برای آیندگان خود زمین را حفظ کنیم و انتظار است محیط زیست همدان با ورود حدی مانع دفن غیر اصولی زباله ها در کنار سایت دفن زباله همدان شود مطرح شده است.

در پیگیری این موضوع، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه عمده پسماند ناحیه شمال شهر همدان از محل دفن زباله نشأت می گیرد، گفت: متأسفانه در تمام شهرستان های استان همدان حریم شهری به درستی اعمال نشده و شهرداری ها در زمینه پسماند تنها محدوده داخل شهر را مدیریت می کنند.

سیدعادل عربی ، پسماند را مهمترین موضوع مطرح شده در بحث محیط زیست دانست و اظهار کرد: قانون مدیریت پسماند در زمینه پسماند حاشیه راه ها مشخص کرده که جمع آوری و دفع درست آنها در محدوده شهری با شهرداری، درمحدوده روستا با دهیاری و در محدوده خارج از شهر و روستا بر عهده بخشداری ها بوده اما متأسفانه تاکنون اقدامی در زمینه اجرای این قانون و رفع مشکل پسماند حاشیه راه ها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در تمامی ورودی های استانی و شهری در سراسر کشور معضل پسماند حاشیه راه ها وجود دارد، افزود: استان همدان بسیار بادخیز است و باد پسماندهای پلاستیکی و سبک را به آسانی جابه جا می کند و بعضی از این پسماندها بر اثر جابه جا شدن به وسیله باد به گون ها گیر کرده و جمع آوری آنها سخت می شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه پسماندهای پلاستیکی و نخاله های ساختمانی در حاشیه راه ها مشاهده می شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در تمام شهرستان های استان همدان حریم شهری به درستی اعمال نشده و شهرداری ها در زمینه پسماند تنها محدوده داخل شهر را مدیریت می کنند.

عربی با تأکید بر اینکه پسماندها باید مطابق با محدوده داخل و خارج شهر مدیریت شوند، اضافه کرد: بخشداری باید حریم خارج شهر را مدیریت کند همچنین اعتبار لازم برای جمع آوری و دفن پسماند حاشیه راه ها باید در اختیار بخشداری ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حجم زیادی از پسماندهای پلاستیکی و نخاله های ساختمانی در حاشیه راه های ملایر، همدان و بهار مشاهده می شود، گفت: حجم وسیع و وسعت زیاد پسماند حاشیه راه ها با استفاده از پاکسازی نمادین حل نمی شود و بخش های متولی باید هر چه سریع تر برای اجرای قانون در این زمینه اقدام کنند.

عربی با بیان اینکه عمده پسماند ناحیه شمال شهر همدان از محل دفن زباله نشأت می گیرد، ادامه داد: پشت کامیون هایی که پسماند را به محل دفن زباله منتقل می کنند، پوشش نداشته و در هنگام حرکت باد پسماندهای موجود در پشت کامیون را جابه جا می کند بنابراین لازم است که این کامیون ها برای جلوگیری از پخش پسماند پوشش مناسبی نصب کنند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه باید اطراف سایت دفن زباله همدان برای جلوگیری از پراکنده شدن زباله ها دیوارکشی شود، اعلام کرد: اگر پسماندها سریع و به شیوه درست دفن شوند این پسماندها کمتر شده و چهره زشت حاشیه شهرها از بین می رود.

عربی با اشاره به نفت خیز بودن ایران و ساخته شدن پلاستیک ها از مواد نفتی بیان کرد: مردم بابت کیسه های پلاستیکی پول نمی پردازند بنابراین برای آنها ارزش قائل نبوده و پلاستیک ها را در طبیعت رها می کنند اما اگر بهای آن را بپردازند این اتفاق رخ نخواهد داد بنابراین باید چاره اندیشی هایی در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه معضل آلودگی های پلاستیکی در اکثر مناسبت ها به عنوان شعار انتخاب می شود، گفت: اصحاب رسانه و سایر ارگان ها باید برای فرهنگسازی در این زمینه ورود کنند چراکه رهاسازی پسماندهای پلاستیکی در طبیعت به محیط زیست آسیب می رساند.

عربی با بیان اینکه پلاستیک ها علاوه بر ایجاد فضای زشت در حاشیه راه ها به هنگام تجزیه گاز خطرناکی تولید می کند که وارد آب های زیرزمینی شده و این آب ها را آلوده می کند، گفت: محیط زیست در بحث پسماند حاشیه ناظر بوده و بارها درباره این موضوع اقدامات مختلفی مانند تهیه گزارش و مکاتبه با ارگان های مسئول انجام داده است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا