اخبار

کرونا نتیجه دست درازی انسان به محیط زیست است

مدیرگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان گفت: در جریان کرونا عده ای فقط چینی ها را مورد حمله قرار می دهند؛ اگرچه یک بخشی از تقصیر بر عهده چینی هاست، اما همه جامعه جهانی در دست درازی به طبیعت مقصر هستند و تخطی از مصرف عادی و طبیعی را تجربه می کنند.

دکتر رضا سیمبر، با اشاره به آموزه های محیط زیست گرایانه کووید۱۹ در عرصه های ملی و بین المللی، اظهار کرد: کرونا به ما آموخت نظام جهانی و عرصه سیاست در مباحثی مانند بیماری ها مرز نمی شناسد و همه کشورها بایستی با هماهنگی و همکاری یکدیگر علیه ویروس کرونا بجنگند.

وی با بیان اینکه همه انسان ها سوار بر یک قایق واحد هستند، تصریح کرد: اگر ویروسی مانند کرونا این قایق را سوراخ کند، فقط یک عده خاص غرق نمی شوند، بلکه همه کسانی که در این قایق سوار هستند، دچار بحران خواهند شد لذا نیاز به همکاری های جهانی برای ساخت دنیایی بهتر و مبارزه با مخاطرات مشترک بشر بیش از پیش آشکار شده است.

مدیرگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان، امنیت را موضوعی جامع دانست و گفت: امنیت صرفا نظامی نیست و مبتنی بر شگردهای پلیسی و راهکارهای نظامی تامین نمی شود، بلکه امنیت شامل احترام به محیط زیست و حفظ کرامت و حقوق بشر و احترام به همه انسان ها و رفع نابرابری های ناموجه و ارتقای زندگی مردم می شود.

سیمبر، با بیان اینکه زرادخانه های هسته ای و موشک های دوربرد و عِده و عُده نظامی امنیت را برای مردم جهان به ارمغان نمی آورد، ادامه داد: اگر فقط مسائل نظامی و امنیتی را در نظر بگیریم و سایر جنبه های امنیت را نبینیم، بحران های مختلف مانند کرونا ما را فرا می گیرد. امروز با چندین تانک هم نمی توانیم از ورود ویروس کرونا به خانه های مردم و درگیر شدن آنان جلوگیری کنیم.

وی متذکر شد: اسراف زیادی که برخی از کشورها در زمینه امنیت نظامی دارند، اگر صرف سلامت و بهداشت و رفاه مردم می شد، بشریت زندگی بهتری می داشت.

این دکترای علوم سیاسی، با اشاره به دست درازی ها و تخطی های انسان نسبت به محیط زیست، عنوان کرد: دست درازی ها و اسراف بیش از حد انسان در طبیعت می تواند فاجعه آمیز باشد. البته در جریان کرونا عده ای فقط چینی ها را مورد حمله قرار می دهند؛ اگرچه یک بخشی از تقصیر بر عهده چینی هاست، اما همه جامعه جهانی در دست درازی به طبیعت مقصر هستند و تخطی از مصرف عادی و طبیعی را تجربه می کنند.

مدیرگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان، منشا ۶۰ درصد بیماری های ویروسی طی دو دهه گذشته را جانوری دانست و اضافه کرد: زیستگاه طبیعی حیوانات مورد هجوم انسان ها قرار گرفته، جنگل ها از بین رفته و شهرنشینی ها گسترش پیدا کرده است لذا حیوانات مجبور شده اند به سمت شهرها بیایند و ویروس ها را با خودشان جابجا کنند.

وی یادآور شد: انسان ها با تخطی در مباحث زیست محیطی و اسراف و جابجا کردن حیوانان در عرصه طبیعت بسیاری از ویروس ها و میکروب ها و بیماری های خطرناک را ایجاد کرده اند که می تواند خطرات زیادی برای جامعه بشری داشته باشد.

سیمبر، مصرف گرایی را مورد انتقاد محیط زیست گرایان دانست و اظهار کرد: مصرف گرایی یکی از ایده های تفکر لیبرالیسم و جامعه سرمایه داری است که انسان را به مصرف کالای بیشتر، لباس بیشتر و غذای بیشتر و متنوع تر تشویق می کند. این آزمندی انسان در مصرف باعث تخریب محیط زیست و نابودی منابع زیست محیطی و از بین رفتن بالانس طبیعت می شود که مخاطره آمیر است. در واقع تنوع گرایی و زیاده طلبی فشار زیادی بر طبیعت وارد می کند و طبیعت واکنش نشان می دهد.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به ناکارآمدی نظریه های لیبرالی تحت عنوان نئولیبرالیسم در بحران کرونا، خاطرنشان کرد: براساس این نظریه باید دولت ها را کوچک و امور را به مردم واگذار کنیم، اما کرونا به ما آموخت دولت ها متولی سلامت و بهداشت و آموزش و رفع فقر و نابرابری های ناموجه در جامعه هستند و نباید خودشان را کنار بکشند لذا حکمرانی نیازمند برنامه و مدیریت است.

وی با بیان اینکه مدیریت قبل از بحران کم هزینه تر، بهتر و موثرتر از مدیریت بحران است، گفت: کرونا به ما آموخت برای ایجاد دنیایی بهتر که در آن انسان هدف باشد؛ نه سرمایه، نیازمند تجدید نظر در مسائل زیست محیطی هستیم./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا