محیط زیست

تولید سوخت زیستی توسط دو دانش‌آموز

دو دانش‌آموز ایرانی با کمک معلم خود موفق شدند پس از ۱۰ ماه تلاش سوخت زیستی یا بیودیزل را که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد، تولید کنند.

حامد مقیمی و پرهام صالحی به همراه معلم خود مهندس احمد نصرالهی موفق شدند این سوخت را تولید کرده و مراحل اولیه تست آزمایشگاهی آن را با موفقیت زیر نظر یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور پشت سر بگذارند.

حامد مقیمی در مورد ساخت این محصول گفت: سوخت‌های فعلی که در موتورهای دیزل استفاده می‌شوند، غالبا سوخت گازوئیل هستند که آلودگی بسیار بالایی برای محیط زیست و هوا دارند. از این رو برآن شدیم تا با استفاده از مواد اولیه گیاهی که با محیط زیست سازگار هستند، سوختی سازگار با محیط زیست تولید کنیم.

وی اظهار کرد: مواد اولیه سوخت زیستی همانند بسیاری از تجربیات بین‌المللی قبلی در سایر کشورها از ضایعات چوبی، تفاله‌های نیشکر، ضایعات غلات، روغن گیاهی و … تشکیل شده است؛ اما در محصول جدید با استفاده از علم نانو توانستیم از فرمولاسیونی استفاده کنیم که نیمی از سوخت خودروها از گازوئیل و مابقی از سوخت زیستی استفاده شود تا آلودگی کمتری ایجاد شود.

مهندس احمد نصرالهی، معلم این دو دانش آموز نیز در این رابطه گفت: یکی از منابع مهم ساخت این محصول روغن‌های گیاهی بازیافتی از کارخانه‌های تولید مواد غذایی است که جمع‌آوری این روغن‌ها و استفاده دوباره از آنها خود کمک موثری به محیط زیست است. 

مهندس نصرالهی تصریح کرد: مزیت این سوخت نسبت به نمونه‌های خارجی این است که میزان بیودیزل نسبت به گازوئیل ۳۰ درصد بیشتر از نمونه‌های قبلی است و این نسبت بالا باعث می‌شود اولاً به شدت کمتر از سوخت‌های فسیلی استفاده شود و دوماً موجب بهسوزی سوخت می‌شود که انتشار مواد فرمالدهید ( که عامل اصلی سرطان است) و ذرات معلق و مواد آلوده کننده محیط زیست مانند اکسیدهای گوگرد و غیره کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: طی آزمایش‌های ترموفیزیکی این سوخت در دانشگاه امیر کبیر مشخص شد این سوخت نه تنها به موتور دیزلی آسیب نمی‌رساند، بلکه نسبت به سوخت گازوئیل تاثیرات فوق‌العاده بهتری بر روی موتورهای دیزلی دارد و باعث افزایش عمر موتور و به سبب آن افزایش عمر خودروهای دارای موتور دیزلی می‌شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا