محیط زیست

فراخوانی برای کاهش آثار زیست محیطی استفاده از مواد ضدعفونی کننده

با توجه به افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در برخی از شهرها همزمان با شیوع ویروس کرونا و استفاده زیاد از مواد ضد عفونی کننده، از سوی ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فراخوانی برای ارائه ایده‌ها و فناوری‌ها در راستای مدیریت آثار نفوذ مواد شیمایی به خاک و مدیریت مصرف آب منتشر شد.

ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه مرتبط با این حوزه در زمان شیوع کرونا و بحران‌ها مشابه را منتشر کرد. بر اساس این فراخوان از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، ایده‌پردازان و فناوران کشور دعوت به همکاری شده است تا طرح‌های فناورانه خود در ارسال کنند.

مدیریت بهینه مصرف آب در شرایط شیوع بیماری‌ها و بحران‌های مشابه و راهکارهای مدیریت و مقابله با پیامدهای محیط زیستی اقدامات مقابله با بحران کرونا از جمله نفوذ آلاینده‌هایی مانند مواد ضدعفونی و شوینده در منابع آب و خاک کشور محورهای این فراخوان به شمار می‌رود.

شیوع کرونا مشکلات زیادی را برای بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده است. برای درمان و پیشگیری این بیماری اقدامات اساسی انجام شده است اما به برخی از مشکلات مانند مصرف بالای آب و مواد شوینده توجه کمتری شده است. مصرف آب آشامیدنی با توجه به شیوع بیماری کرونا در برخی نقاط کشور تا ۳۰ درصد افزایش‌یافته است که موضوع مهمی با توجه به محدودیت منابع است.

همچنین استفاده از انواع آلاینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده و ورد آنها به خاک توسط پساپ‌ها موضوع مهم دیگر است که در صورت عدم تصفیه و مدیریت مناسب آلودگی‌ها تأثیرگذاری آن در منابع آب و خاک قابل جبران نیست. پس در این راستا نیازمند تمهیدات جدی در راستای حفظ بهداشت محیط ‌زیست و منابع آب‌، خاک و هوا هستیم. انتشار این فراخوان نیز گامی برای جلوگیری از بروز این مشکلات با استفاده از اقدامات فناورانه است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا