محیط زیست

زباله‌هایی که صنایع دستی می‌شوند

انباشته شدن حجم زیادی از بطری‌ها و کیسه‌های پلاستیکی در نزدیکی فاضلاب‌های «لاگوس» ـ کلان‌شهر نیجریه ـ سبب شده تا یک هنرمند تجسمی به فکر تغییر دادن این شرایط بیفتد.

به نقل از رویترز، «آدیمی امانوئل» هنرمند ۲۳ ساله‌ای است که شغل اصلی‌اش ساخت مجسمه است، اما از سال گذشته ساخت کوله‌پشتی با جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی را آغاز کرده است.

این هنرمند که ساخت محصولات جدید با استفاده از ضایعات پلاستیکی را روش مناسبی برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به تاثیرات مخرب تولید پلاستیک بر محیط زیست می‌داند، در ماه نوامبر خط تولید کیف، کیف پول و جعبه‌های هدیه‌ای را راه انداخت که با استفاده از ۲۰ درصد چرم و ۸۰ درصد زباله‌های پلاستیکی ساخته می‌شوند.

او قطعات پلاستیک‌های استفاده شده‌ای همچون قطعات فریم‌های عکس را اغلب از کارگاه‌های کوچک جمع‌آوری می‌کند، سپس آن‌ها را متناسب با طراحی محصولاتش رنگ می‌کند، شکل می‌دهد و به کیف‌های چرمی می‌چسباند.

کیف‌های او بین ۸ الی ۳۰ هزار دلار به فروش می‌روند.

زباله‌های پلاستیکی شامل کیسه‌های پلاستیکی، بسته‌بندی‌های پلاستیکی غذا و نوشیدنی در  اغلب نقاط شهر «لاگوس» است که حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

مجراهای آبی که از این شهر به خلیج «گینه» می‌رسند نگرانی‌های بسیاری را درباره حجم زباله‌های پلاستیکی که از این شهر به دریا ریخته می‌شود ایجاد کرده است.

نیجریه نهمین کشور با بیشترین آلودگی دریاها در اثر زباله‌های پلاستیکی محسوب می‌شود.

قانون‌گذاران این کشور در تلاشند تا قوانینی را برای غیرقانونی اعلام کردن تولید پلاستیک به تصویب برسانند. در حال حاضر استفاده از کیسه‌های پلاستکی در بسیاری از نقاط آفریقا ممنوع شده‌ است. «کنیا» یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین جهان را برای تولید و یا فروش کیسه‌های پلاستیکی دارد که جریمه رعایت نکردن آن تا ۴ ماه زندان و مبلغ ۴۰ هزار دلار را شامل می‌شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا