انرژی‌های پاک

۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی احداث می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه احداث ۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی از برنامه‌های استان است که علاوه بر تولید انرژی به عنوان منبع درآمدی اثرگذار برای مردم خواهد بود، گفت: عملیات اجرایی این ۱۰ هزار نیروگاه خانگی هفته آینده با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه آغاز خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان، در شورای اداری شهرستان درمیان با حضور رئیس بنیاد مستصعفان انقلاب اسلامی اظهار کرد: خراسان جنوبی یکی از استان های با ظرفیت و برخوردار از مواهب و نعمت های الهی و محروم از توجه است.

وی با اشاره به توجه جدی نظام برای کمک به توسعه استان، افزود: این کمک‌ها توسط تمام بخش‌ها ایجاد شده که امیدواریم بتوانیم کمک قابل توجهی در راستای محرومیت‌زدایی انجام دهیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در جلسه هیات دولت و زمانی که قرار بود برای سمت استاندار خراسان جنوبی معرفی شوم، رئیس جمهور بر جبران عقب‌ماندگی‌های این استان تا پایان دولت تاکید کردند و باید همه ما کمک کنیم تا این استان از محرومیت خارج شود.

معتمدیان با اشاره به اجرای طرح‌های کلان محرومیت‌زدایی در استان، ادامه داد: پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان تا چند ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

وی از چهار حوزه به عنوان پیشران‌های اصلی توسعه استان نان برد و گفت: با وجود مرز این استان، دسترسی نزدیک تری به کشورهای آسیای میانه داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از طریق مرز ماهیرود در سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشتیم، ادامه داد: افعانستان بازار بکری دارد که در توسعه استان‌های شرقی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

معتمدیان با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی فراهم شده است، افزود: یکی دیگر از پیشران‌های توسعه، معادن هستند که در خراسان جنوبی بیش از ۴۹ ماده معدنی فلزی و غیرفلزی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در این حوزه خام فروشی است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم امکان ایجاد صنایع فرآوری وجود نداشته است، تصریح کرد: تکمیل چرخه فرآوری مواد معدنی از اولویت‌هاست.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه محصولات استراتژیک کشاورزی یکی از پیشران‌هاست، اظهار کرد: یکی از کارهای ارزشمند سال گدشته تصویب سند سازگاری با کم آبی در استان بود که شش برنامه و راهکار اجرایی از ناحیه سند ابلاغ شد.

معتمدیان با بیان اینکه نهضت آبخیزداری و آبخوانداری در استان شکل گرفته است، افزود: علی رغم اینکه این استان درگیر خشکسالی بوده، سیستم‌های آبیاری غرقابی و سنتی است و باید به سمت مکانیزه کردن سیستم‌های آبیاری پیش رویم که در این راستا فعالیت‌هایی انجام شده است.

وی با تاکید بر احیای قنوات، اظهار کرد: اجرای ۴۲۰ کیلومتر بزرگراه و باند دوم انجام شده که تحول خوبی در حوزه زیرساخت راه محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات اجرایی پروژه راه آهن استان پس از سال‌ها انتظار با مصوبات دولت از طریق تامین فاینانس داخلی و خارجی آغاز شده که تحولات بزرگی را در سطح استان به دنبال خواخد داشت.

معتمدیان ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در روستاها بحث آبرسانی است که امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اجرای نهضت گلخانه‌ای و ایجاد هزار هکتار احداث گلخانه، اظهار کرد: بیش از هزار روستا در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته خالی از سکنه شده‌اند که پدیده حاشینه نشینی در استان‌های همجوار و مرکز استان از آثار منفی آن بوده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفرهای مستمر تیم مدیریتی استان به شهرها، روستاها و بخش‌ها، افزود: در این سفرها در صحبت با مردم، مطالبات و مشکلات دریافت و احصا شده و پس از اولویت بندی و کارشناسی، در قالب ۶۰۰ مصوبه کار محرومیت زدایی در حال انجام است.

معتمدیان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مصوبات با تلاش شبانه روزی اجرایی شده و رضایت مندی مردم را به همراه داشته است، تصریح کرد: با حضور رئیس بنیاد مستضعفان در استان امیدواریم بتوانیم در راستای خارج کردن این منطقه از محرومیت گام برداریم.

وی با اشاره به رونق طرح‌های اقتصادی و اشتغالزایی در ۴۰ سال گدشته، افزود: بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده‌اند چون شرایط اشتغال در آن فراهم نبوده که سعی کرده‌ایم امکانات رفاهی را توسعه داده و در کنار آن اشتغالزایی را ایجاد کنیم.

استاندار خراسان جنوبی، یکی از ضعف‌ها را عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها دانست و یادآور شد: امیدواریم با حضور بنیاد مستضعفان در کنار دولت در راستای توسعه درمیان اقدامات شایسته‌ای صورت گیرد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا