اخبارمحیط زیست

پتروشیمی شیراز در شمار آلوده کننده‌ترین‌ها قرار دارد، هوای شیراز جزو پاکترین‌ها

 مدیرکل محیط زیست فارس اعلام کرد که هیچ یک از واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی کشور به انداره پتروشیمی و پالایشگاه شیراز آلودگی و تبعات زیست محیطی ندارد و این صنایع در شمار بدترین نوع پتروشیمی و پالایشگاه‌ است.

حمید ظهرابی در یک کنفرانس خبری که به مناسبت روز هوای پاک و در محل تالاب کمجان برگزار شد، گفت: علی‌رغم اینکه پتروشیمی شیراز حوضچه بخار دارد اما گاهی شاهد وجود آب‌هایی در بستر رودخانه کر هستیم که با فلزات پتروشیمی همخوانی دارد و اگرچه مدارک و مستندات کاملی در این باره داریم اما ملاحظاتی اعمال می‌شود.

ظهرابی، ریزگردهای محیطی را یکی از مهمترین مسببان آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها برشمرد و گفت: ریزگردها منشاهای متفاوتی نظیر خودرو، صنعت و … دارند.

او شیراز را یکی از کلانشهرهای پاک ایران معرفی کرد که ۹۴ درصد از روزهای سال شاخص سالم بودن هوا دارد و افزود: در طول سال تنها ۶ روز هوای این کلانشهر بری افراد خاص ناسالم است.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: چند سال است که در تعویض ناوگان عمومی شیراز علی‌رغم تلاش شهرداری برای بهود شرایط، مشکل داریم.

ظهرابی وجود کارخانه‌هایی نظیر سیمان، ریشمک، روغن نباتی و پشم شیشه را تهدیدی برای کلانشهر شیراز دانست و عنوان کرد: طی سال‌های گذشته اقداماتی برای خروج این کارخانه‌ها از سطح شهر در دستور کار قرار گرفته است و هم‎اینک کارخانه ریشمک کاملا منتقل شده است و ۸۰ درصد از کارخانه روغن نباتی نیز منتقل شده و تنها بخش بسته بندی آن در شهر در حال کار است. بخش ایزوگام کارخانه پشم شیشه نیز منتقل شده و تا ۶۰ درصد هم پبشرفت دارد.

او با بیان اینکه کارخانه سیمان همچنان در سطح شهر فعال است و تاکنون جابجا نشده، گفت: این کارخانه در شمار صنایعی است که از برنامه خروج عقب است و ظاهرا اراده‌ای برای انتقال آن وجود ندارد اما تلاش می‌شود تا با ابزارهای قانونی این مهم نیز به سرانجام برسد.

مدیرکل محیط زیست فارس دلیل حضور برگزاری این نشست خبری را جلوه دادن یکی از دغدغه‌های محیط زیستی مبنی بر گرد و غیار نشی از خشکی تالاب‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: یکی از کارکرد تالاب‌ها تعدیل آب و خاک و وجلوگیری از گرد و غبار است.

ظهرابی با بیان اینکه تالاب‌ها آلودگی هوا را دریافت و آن را ارام آرام آرام حذف و تبدیل به مواد بی خطر می‌کنند، افزود: به عنوان مثال؛ تالاب مهارلو در پایین دست کلانشهر شیراز قرار دارد و خشک شدن آن به شدت سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تالاب حاوی ذرات و فلزات سنگین است که از بالادست و چندین صنایع و مناطق مسکونی فلرات سنگین را به خود جذب می‌کند و با بخار آب، فلزات در بستر باقی می‌ماند.

او از وضعیت مدیریت منابع آب در فارس ابراز نگرانی کرد و در چرایی توجیه این گفته خاطرنشان کرد: همچنان آب‌های زیرزمینی به شدت برداشت می‌شود و در نقاطی از استان تا ۴۰۰ متر سفره زیررمینی افت کرده که این رنگ خطری برای کشاورزی فارس است.

مدیرکل محیط زیست فارس تلاش برای جلوگیری از تحریب بستر آب زیرزمینی را از اولویت‌های اداره کل متبوع دانست و گفت: از آنجا که کشاورزی بخش عمده اقتصاد فارس را تشکیل داده، به همین دلیل ضرورت دارد تا نسبت به وضع سفره‌های زیرمینی آگاهی بیشتری پیدا کنیم.

ظهرابی همچنین در خصوص تالاب‌های فارس به ویژه تالاب‌های جنوبی استان، گفت: این تالاب‌ها تقریبا شرایط خوبی دارند و بخش عمده‌ای از آنها آبگیری شده است.

او گفت: تالاب طشک و بختگان نیز  ۳۵ درصد آبگیری شده اما مهارلو وضعیت بهتری دارد و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آن آبگیری شده است.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: تالاب ارژن جزو تالاب‌های آب شیرین است که ۲۵ درصد آن آبگیری شده اما دو تالاب پریشان و کافتر بدترین دریاچه‌های آب شیرین هستند که کاملا خشک شده‌اند. در گذشته پریشان از منابع آب زیر زمینی تغذیه می‌کرد اما امروز برعکس شده و سفره‌های زیرزمینی تا ۴ متر اطراف دریاچه پریشان پایین تر رفته‌اند و آبی که وارد آن می‌شود ابتدا به سفره‌های زیرزمینی می‌رود.

ظهرابی برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و گشت چند باره در طول سال را مشکل دیگر دریاچه پریشان دانست که به سهم خود موجب از بین رفتن کشاورزی در اطراف این دریاچه شده است.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا