اخبارگزارشمحیط زیست در صنعت و معدن

مشکل آب صنعت با پساب رفع می‌شود

معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مشکل آب بخش صنعت را از طریق پساب فاضلاب برطرف می‌کنیم بطوریکه ظرفیت تولید پساب در کشور بیش از چهار میلیارد مترمکعب است.

سلیمی اظهار کرد: ما نیز در استان اردبیل از این طریق به راحتی می‌توانیم نیاز آبی بخش صنعت را برطرف کنیم و در کنار آن شایسته است از تولید محصولات آب‌بر جلوگیری کرده و به سرمایه‌های موجود خودمان در بخش منابع آب کمک کنیم.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل ۶ حوزه آبریز وجود دارد که از شمال و شرق این استان به رودخانه ارس و دریای خزر متصل شده و منابع آب قابل دسترسی داری، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشورمان در مسیر کشورهای خشک و نیمه خشک قرار دارد، دغدغه آب جدی به نظر می‌رسد و از همین روی برای آگاهی‌بخشی نسل آینده کتاب انسان و محیط زیست تعریف و طرح داناب نیز در مدارس در حال اجراست.

معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه در همین استان اردبیل چالش‌هایی در حوزه آب داریم که با تدبیر و دوراندیشی بخشی از آنها قابل مهار است، افزود: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که در این زمینه با همکاری جهاد کشاورزی جلوی آبیاری‌های سنتی گرفته شده و سعی بر این است تا توسعه آبیاری مدرن احداث شود.

سلیمی به احداث سدها برای مهار آب‌ها و استحصال آب تجزیه‌پذیر اشاره کرد و گفت: از ۶۰۹ دشت کشور دشت اردبیل دشت ممنوعه معرفی شده و دیگر امکان حفر چاه و استفاده از منابع زیرزمینی وجود ندارد و بهتر است با کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نسبت به اجرای طرح تعادل‌بخشی و فرهنگسازی در این راستا اقدامات خوبی انجام شود.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان را سفیران آب معرفی کردیم تا در این شرایط سخت کم آبی و بارش‌های کمی که در پائیز اتفاق افتاده مردم را به استفاده بهینه از منابع آب و دور شدن از تنش‌های منطقه‌ای آب ترغیب و تشویق کنند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی، ۶ درصد شرب و دو درصد نیز در بخش صنعت مصرف می‌شود که اگر تنها ۱۰ درصد صرفه‌جوئی اتفاق بیفتد جلوی دغدغه‌های حوزه آب و گاه مهاجرت‌های بی‌رویه و جابجایی جمعیت‌ها گرفته می‌شود.

سلیمی شعار امسال سازمان جهانی آب را «آب برای همه» اعلام کرد و گفت: با توجه به چالش‌های متعدد حوزه آب در تامین نیاز صنعت به راحتی می‌توانیم از پساب استفاده کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته در کنار زمین کار و نیروی انسانی ضلع چهارم توسعه محیط زیست تلقی شده که شایسته است به این حوزه نیز توجهی جدی شود.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا