اخبارگزارشمحیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

آب، هوا و پسماند اکنون و آینده اصفهان را تحت تاثیر قرار می دهد

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: امروز حس مسئولیت طلبی شهروندی وجود ندارد و مطالبات مردمی در خصوص مسائل زیست‌محیطی به حداقل رسیده است.

ایرج حشمتی در نشست جمعیت پیام سبز،  به بررسی موضوع آلودگی هوای اصفهان پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر سه موضوع، آب، هوا و پسماند مسائلی هستند که اکنون و آینده اصفهان را متاثر می کند.

وی ویژگی‌های عنوان‌شده در تعریف جهانی توسعه پایدار را برشمرد و گفت: بر این اساس، هر توسعه‌ای ابتدا باید «منفعت اقتصادی» داشته باشد، در مرحله دوم این توسعه نباید «بر هم زننده نظم اجتماعی» باشد، همچنین ویژگی سوم این است که توسعه، باعث «تخریب محیط‌زیست» نشود و درنهایت حقوق آتی نسل‌های آینده پایمال نشود.

حشمتی ادامه داد: در ۱۰هزار صنعت شکل‌گرفته، افراد مسئول،کشور مشکلی نداشته‌اند و نیز دانش زیست‌محیطی، یعنی علمی که نسبت به یک موضوع زیست‌محیطی نگرش ما را تأمین کند نداشته‌اند.

نگاه تشریفاتی به محیط‌زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، افزود: در دهه‌های پیش، نگاه و دانش زیست‌محیطی وجود نداشته و توسعه شکل‌گرفته است، امروز هم این نگاه وجود ندارد و صرفاً یک نگاه فانتزی و تشریفاتی به محیط‌زیست وجود دارد و در طول این چهار دهه، زیرساخت‌های آموزشی و تربیتی را به‌خوبی ایجاد نکرده‌ایم.

صادق بودن با مردم، بهترین کار است

وی بابیان اینکه صادق بودن با مردم، بهترین کار است، افزود: باید اطلاع‌رسانی انجام شود و از نقش کلیدی مردم استفاده کنیم، امروز ارزش‌های ما در استان، به فوتبال و مسائل حاشیه‌ای تبدیل‌شده، اما در شرایط کنونی، موضوع آلودگی هوا به یک معضل ریشه‌دار در استان اصفهان تبدیل‌شده که به راهبردی مثل مسئولیت اجتماعی نیاز دارد.

حشمتی گفت: امروز حس مسئولیت طلبی شهروندی وجود ندارد و مطالبات مردمی در خصوص مسائل زیست‌محیطی به حداقل رسیده است. سیاست‌مداران اصفهان، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس هستند. ما در اداره محیط‌زیست، مجری هستیم و به‌اندازه امکاناتمان تلاش می‌کنیم، اما کافی است چند نماینده وزیر صنعت را به چالش بکشند تا به صنعت، برای اجرای اقدامات و قوانین مربوط فشار ‌آورد.

نداشتن دانش و آگاهی مسئولان، بزرگ‌ترین مشکل اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، بزرگ‌ترین مشکل اصفهان را نداشتن دانش و آگاهی مسئولان خواند و افزود: مسئولان واقعاً قصد تخریب ندارند، ولی از تخریبی که مدنظرشان است هم اطلاعی ندارند، اصفهان با ظرفیت‌هایی که دارد، نباید صنعتی باشد! همان‌طور که می‌بینیم، یزد اجازه صنعتی شدن را نداد و امروز بیشترین رشد توریستی را دارد.

وی افزود: آمایش سرزمین در اصفهان اصلاً وجود ندارد و کتابچه موجود در این زمینه، مبنای علمی ندارد و اصلی‌ترین مشکل ما این است که آمایش سرزمین به معنی واقعی نداشتیم. آمایش باید توسط چند کارشناس و متخصص در گروه تحقیقاتی، به‌درستی انجام شود.

حشمتی افزود: مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی در کشورهای دیگر کاملاً متفاوت است؛ در کشورهای دیگر ۲۰ متخصص یک موضوع را بررسی می‌کنند، حال اگر بخواهیم از آمایش اصفهان استفاده کنیم، مطالعات دقیقی در این کتابچه وجود ندارد که محیط‌زیست بخواهد از آن استفاده کند.

۱۲۰ درصد پیگیر حل مشکلات زیست‌محیطی بودیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: درد بسیار است و ۱۲۰ درصد پیگیر حل مشکلات بودیم و بیشتر از این نمی‌توانیم برای رفع‌ و رجوع این مشکلات تلاش کنیم.

ایرانسل به دلیل بدهی، سرورهای ایستگاه‌های پایش را قطع کرد

وی ضمن اشاره به اینکه اگر سیستم اطلاع‌رسانی در ایستگاه‌ها روشن باشد به نفع اداره محیط‌زیست است و در هزینه‌های این اداره صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: ما اطلاعات را تعمداً از دسترس خارج نکردیم و اصلاً اداره محیط‌زیست نمی‌تواند خودبه‌خود چنین تصمیماتی اتخاذ کند. شرکت ایرانسل، در اثنای همین آلودگی‌های اخیر، به دلیل بدهی ۲۰۰ هزارتومانی، سرورهای ایستگاه‌های پایش را قطع کرد و پیگیر حل کردن این موضوع شدم.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا