اخبارگزارشمحیط زیست در صنعت و معدن

نخستین محموله آهن اسفنجی از بندرعباس به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد

 مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بندرعباس گفت: نخستین محموله آهن اسفنجی از این بندر شهید باهنر به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

حمیدرضا محمدحسینی در جمع خبرنگاران، با اشاره به صادرات نخستین محموله آهن اسفنجی از بندر شهید باهنر به کشورهای حاشیه خلیچ فارس اظهار کرد: این محموله با تناژ نزدیک به ۳۰ هزار تن و به ارزش صادراتی ۵ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه آهن اسفنجی باید با شرایط خاص بارگیری وحمل شود، تصریح کرد: عملیات تزریق گاز نیتروژن به انبارهای کشتی برای جلوگیری از اکسید اسیون این محموله توسط بخش خصوصی و زیر نظر ناظران واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست بندرشهید باهنر انجام گرفت.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بیان کرد: آهن اسفنجی به عنوان جایگزین قراضه با احیای مستقیم سنگ آهن (گندله) بدون نیاز به ذوب (از طریق حذف اکسیژن) تولید می‌شود.

محمدحسینی اضافه کرد: پس از ذوب و احیای مجدد آهن اسفنجی در کارخانه فولاد سازی، در فرآیند ریخته گری به شکل محصولات مورد نیاز در می‌آید و به سه شکل اسلب (تختال)، بیلت (شمش) و میلگرد روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران به همراه کشور هند از جمله بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: بندر شهید باهنر از بندرهای قدیمی و چند منظوره استان هرمزگان و یکی از کانون‌های مهم صادراتی جنوب کشور است.

این بندر با ظرفیت سالانه ۲.۵ میلیون تن کالا، امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۰ هزار تن و آبخور ۱۱.۵ متر برخوردار است. برخورداری از ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال- جنوب از طریق شبکه بین‌المللی جاده‌ای و همچنین آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و تاثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا