اخبارگزارشمحیط زیست

مبارزه با تغییرات آب و هوایی با طراحی شهرهای ستاره‌ای

 در حال حاضر، محیط‌های شهری ساخته شده در حدود ۷۰ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهند و طراحی شهری می‌تواند در رفع جدی‌ترین چالش زیست محیطی کمک‌کننده باشد.

چالش‌های جهانی کنونی که با آن روبرو هستیم از جمله تغییر اوضاع، رشد جمعیت و تخریب محیط زیست طبیعی، نه تنها شیوه زندگی بلکه بقای سیاره ما را تهدید می‌کند.

بیش از ۲۳۰ میلیارد متر مربع از توسعه شهری جدید در طی ۴۰ سال آینده در سراسر جهان ساخته می‌شود و این معادل اضافه‌کردن شهری به اندازه پاریس به کره زمین در هر هفته است.

محققان اظهار کردند: رشد سریع شهرها را نباید تهدید در نظر گیریم بلکه باید فرصتی برای نجات زمین باشد. در این فرصت، باید آینده‌ای بسازیم که منابع و اکوسیستم‌های زمین، توازن بیشتری داشته باشند.

این موضوع مسؤولیت بزرگی برعهده افرادی می‌گذارد که در ساخت و سازها نقش دارند. برنامه ریزان شهری، طراحان، معماران و مهندسان ساخت و ساز از مهمترین افراد در این زمینه هستند.

استفاده از سیستم حمل و نقل برقی به ویژه در سیستم حمل و نقل عمومی و انرژی پاک از مهمترین گزینه‌های کاهش آلایندگی شهرهاست.

یکی از نظرات کارشناسان در این زمینه ساخت شهرهایی به شکل ستاره‌ای و در نظرگرفتن فضای سبز در آنهاست. این دیدگاه‌، روشی  مؤثر برای برنامه‌ریزان توسعه مسکن و حمل و نقل است.

ساکنان بسیاری از شهرها در سراسر جهان، تجربه فضای کوچک، افزایش اجاره بها و افزایش ساخت و ساز را دارند و در چنین شرایطی، می‌توان شهرسازی را پیشگام با تغییرات آب و هوایی با استفاده از طراحی شهرهای ستاره‌ای پیش برد.

تغییرات آب و هوایی منجر به ایجاد تضاد در اهداف مورد نظر شده است. از یک طرف، شهرها باید جمع و جور باشند تا ترافیک و ساختمان‌ها گاز گلخانه‌ای کمتری تولید کنند و از طرف دیگر، به عنوان روشی برای مقابله با تاثیرات احتمالی آب و هوا (امواج گرما) باید تراکم کمتری داشته باشند. محققان با استفاده از مدل مبتنی بر ریاضیات، این تضاد را به حداقل رساندند.

نتایج بررسی نشان داد که مدل ستاره‌ای در محورهای حمل و نقل با حداکثر فضای سبز در محورهای بین شهری می‌تواند متناسب با آب وهوا عمل کند.

کارل پیرر، محقق این تحقیق، اظهار کرد: شکل ستاره‌ای شهر باید با توجه به هزینه ترافیک درون شهری و ارتباط با امواج گرمای شهری باشد.

در شهرهایی که هزینه حمل و نقل، نسبت به درآمد جمعیت نسبتا زیاد است، یک سبک ساختمان جمع و جور با مسافت‌های کوتاه توصیه می‌شود  و اگر امواج گرما در نظر گرفته شود، ساخت ساختمان در امتداد مسیرهای مختلف مناسب‌تر است.

گزینه دوم در این روش، مسافت حمل و نقل کوتاه‌تر است که با این روش میزان آلودگی کاهش می‌یابد، اما با کاهش فضای سبز برای خنک‌کردن شهرها همراه است.

 در عصر دیجیتال، تامین شریان‌های اصلی ترافیک، مانند خطوط مترو یا سیستم ریلی  از ابزارهای مهم سیاستگذاری شهرداری در شهرهای بزرگ است.

 در طرح شهر ستاره‌ای یا شعاعی، مناطق مسکونی در یک طرف، خطوط آهن و شاهراه‌ها و مراکز صنعتی در طرف دیگر قرار می‌گیرند.

نتایج این بررسی در مجله Environmental Research Letters ارائه‌شده است.ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا