اخبارگزارشمحیط زیست در صنعت و معدن

تشریح فناوری نانوپوشش “سبز” در نمایشگاه رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی

محققان یکی از شرکت‌های فناور با دستیابی و تجاری‌سازی نانوپوشش‌های زیرکونیوم قرار است این فناوری را در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ و رزین معرفی کنند.

پوشش‌دهی تبدیلی کرومات یا کروماته‌کردن، نوعی از پوشش‌دهی است که با عملیات شیمیایی می‌توان ترکیبات فلزی نظیر اسید کرومیک +۶، کرومات یا دی‌کرومات را روی سطح قرار داد. نتیجه چنین عملیاتی ایجاد پوشش محافظ تبدیلی، شامل ترکیبات کروم بر روی سطح فلز است و این روش برای چسبندگی رنگ و مقاومت خوردگی آلومینیوم انجام می‌شود. ولی یکی از چالش‌های رایج در این فرآیند، آلودگی‌های زیست‌محیطی در اثر استفاده از کروم +۶، اسیدنیتریک و سود سوزآور است؛ از این رو نیاز است صنایع راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب به نیروی انسانی و همچنین ممانعت از آلودگی محیط‌ زیست اتخاذ کنند.

استفاده از پوشش تبدیلی زیرکونیوم یکی از این راهکارها است و در این راستا یکی از شرکت‌های فناوری که در زمینه تولید و عرضه انواع شوینده‌های صنعتی و پوشش‌های سطحی فعال است، مطالعات وسیعی را اجریی کرده است. این محققان اسید نیتریک، سودسوزآور و کروماته را کاملاً از چرخه تولید خارج و نانو پوشش‌ها را به عنوان جایگزین به صنایع معرفی کردند.

در فرآیند تشکیل این پوشش‌ها، اتم‌های سطحی با یک آنیون مناسب وارد واکنش شده و موجب تشکیل یک لایه بر روی سطح می‌شوند. چسبندگی فوق‌العاده به زیرلایه، یکی از بزرگترین مزایای پوشش‌های تبدیلی به شمار می‌رود. از این‌گونه پوشش‌ها به‌عنوان یک لایه‌ زیرساز جهت بهبود کیفیت چسبندگی رنگ استفاده می‌شود.

به منظور معرفی این نانوپوشش‌ها این محققان درصدد هستند که در کارگاه آموزشی مربوط به پوشش‌های سطحی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ و رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیتی و صنعت آبکاری، به تشریح فناوری پوشش تبدیلی نانوزیرکونیوم بپردازند. این نمایشگاه تا روز ۲۱ آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی ادامه دارد و کارگاه آموزشی آن نیز امروز برگزار می‌شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا