اخبارگزارش

نانوذرات نقره اثر منفی روی انسان و محیط زیست ندارند

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه نانوذرات نقره اثر بد در انسان و محیط زیست ندارد، گفت: هنوز هیچ تحقیقاتی آثار مخرب نانوذرات نقره را اثبات نکرده است.

دکتر سعید سرکار در خصوص ضرر محصولات نانو برای انسان و محیط زیست اظهار کرد: تاکنون هر چه تحقیقات در این زمینه انجام گرفته روی نانوذرات نقره در کوتاه مدت بوده و بر اساس این تحقیقات آثاری از ضرر وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه می بایست این تحقیقات در طولانی مدت انجام بگیرد تا اثبات شود، بیان کرد: تحقیقات طولانی مدت هم زمان بر است و از سویی در دنیا نمی توانند یک تکنولوژی را متوقف کنند به دلیل اینکه احتمال دارد یک درصد مضر باشد. اگر این وسواس ها اعمال شود صنایع روی تکنولوژی های جدید سرمایه گذاری نمی کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: بنابراین تاکنون آثار مخرب روی انسان و محیط زیست و نانوذرات نقره وجود نداشته؛ نانوذرات نقره باکتری ها را از بین می برند.

وی با تاکید بر اینکه همیشه در این مباحث سعی می شود بین ریسک در مقابل منافع تعادل برقرار شود، تاکید کرد: آثار مخرب در محیط زیست و انسان تاکنون در تحقیقات مشخص نشده؛ هنوز مشخص نیست که این نانو ذرات روی دی ان ای، سلول، مولکول و … بدن انسان تاثیر منفی بگذارد.

سرکار بیان کرد: ضرر نانوذرات برای زمانی بود که نانوذرات نقره روی الیاف و پوشاک اسپری می شد اما اکنون نانوذرات نقره خوشبختانه، هنگام تولید نخ در مواد پلیمری اضافه می شود و بخشی از الیاف محسوب می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: آزادسازی نانوذرات در الیافی که با نخ پیوند خورده نمی تواند برای انسان ضرر داشته باشد./مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا