یادداشتیادداشت اختصاصی نشریه توسعه سبز

یک نشریه دیگر؟!

یادداشت سردبیر؛ علیرضا خدایی

پس از سال‌ها همکاری و فعالیت در زمینه نشریات تخصصی و بخصوص صنعتی شاهد بودم بحث توسعه پایدار و محیط‌زیست موضوعی جدی برای صنایع بوده است و ما نیز در این نشریات همواره تلاش می‌کردیم بخش‌هایی را به این مباحث اختصاص بدهیم. اما همواره جای خالی یک نشریه که اختصاسی به این موضوع بپردازد خالی بود.
به طبع همان‌طور که در زمینه‌های مختلف امروز شاهد حضور رسانه‌های مختلفی هستیم؛ در زمینه محیط‌زیست و مسایل انرژی مرتبط با محیط‌زیست (بهینه‌سازی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر) هم نشریات و رسانه‌های مختلفی وجود دارد، اما این نشریات نگاه عام زیست‌محیطی دارند و از جنبه عمومی و یا صرفا تخصصی محیط‌زیست به قضایا نگاه می‌کنند و معتقدیم مسایل زیست‌محیطی صنعتی نیاز به نگرش و نگاهی ویژه دارد. از طرف دیگر شاید صنعت امروز نیاز دارد تا با یک رویکرد جدید به بحث توسعه پایدار بپردازد و مسلما این بحث در صنعت و معدن خیلی با نگاه اجتماعی و نگاه فردی متفاوت است، پس معتقدم نشریه یا رسانه‌ای که با رویکرد صنعتی و معدنی به مباحث توسعه پایدار و محیط‌زیست بپردازد وجود نداشت لذا ما تصمیم گرفتیم تا نشریه توسعه سبز را با رویکرد توسعه پایدار در صنعت و معدن که به پیرو آن به محیط‌زیست، بهینه‌سازی انرژی و انرژی‌های تجدید پذیر در صنایع بپردازد چاپ نماییم.
امروزه و با پیشرفت تکنولوژی دیگر صنعت مخرب محیط‌زیست نیست و می‌تواند بدون هیچ‌گونه تخریبی در کنار محیط‌زیست باشد، متاسفانه این موارد به دلایل مختلف خیلی موردتوجه صنایع واقع نشده است نظیر استفاده از انرژی‌های پاک در صنعت و معدن، لذا مهم‌ترین هدف نشریه توسعه سبز اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است.
از طرف دیگر شاید صنعت آلاینده باشد اما در مواردی می‌تواند به محیط‌زیست کمک نماید و وقتی کلیه مسایل در کنار هم در نظر گرفته شود می‌بینیم که سود صنعت برای محیط‌زیست بیشتر از ضرر آن بوده است نظیر سوزاندن آشغال بجای انرژی و تصفیه پساب‌های شهرها جهت استفاده در صنایع که در این موارد هم نیاز به اطلاع‌رسانی به ذینفعان است.
هدف دیگر از ایجاد این رسانه؛ این روزها شاهد هستیم در همه مشکلات زیست‌محیطی، همواره صنعت و معدن متهم ردیف اول بوده‌اند و گاهی شاهد تندروی‌های فعالین محیط‌زیست علیه صنایع هستیم که مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و اگر منطقی و علمی به این موضوع بپردازیم شاید صنعت خیلی در این موارد نقشی نداشته باشد و یا نقش کمتری داشته باشد. برای نمونه هرچند معتقدیم تحت هیچ شرایطی نباید جنگل‌ها تخریب شود اما بارها به صنایع مختلف در شمال کشور حمله می‌شود که جنگل‌ها را تخریب کردند اما می‌دانیم که عمده تخریب این روزهای جنگل‌های شمال ویلاسازان، جاده‌سازی، کشاورزان، دامداران و شرکت‌های تهیه چوب هستند.
درنهایت همان‌طور که از اسم نشریه پیداست هدف ما توسعه سبز صنعت و معدن است.
البته در ابتدا تصمیم داشتیم که فعالیت این رسانه را بر بستر فضای مجازی قرار دهیم، از ابتدا سال جاری فعالیت خود را در فضای مجازی شروع نمودیم، اما پس از ۶ ماه از فعالیت این احساس ایجاد شد که باید نسخه مکتوب چاپ شود چون هنوز علیرغم حرف‌ها و شعارهایی که در مورد رسانه‌های مکتوب می‌شود بسیاری به کار چاپی علاقه‌مند هستند و مجدد تاکید می‌کنم که اهداف ما در این رسانه بحث توسعه پایدار (سبز) در صنعت و معدن است خیلی تاکیدی بر چاپ کاغذی نداریم و نهایت تلاش را خواهیم نمود تا این نشریه بیشتر در بستر مجازی فعالیت نماید.
در چاپ این نشریه تلاش کردیم تا نکات زیست‌محیطی بیشتر دقت و اجرا شود؛ در کشورهای توسعه‌یافته از کاغذهای زیست‌محیطی در چاپ نشریات استفاده می‌شود که در کشور ما قیمت بالایی دارد و ما تلاش نمودیم تا از این کاغذها استفاده نماییم و همچنین استفاده از روکش‌های پلاستیکی نظیر سلفون یا UV در این کشورها ممنوع است که علیرغم اینکه در ظاهر نشریه خیلی تاثیر دارد از این موارد در چاپ نشریه استفاده نشده است و سعی نمودیم تا با تغییر سایز و استفاده از سایز وزیری که عموما کتاب‌ها در این سایز استفاده می‌شود در کاغذ صرفه‌جویی شود هرچند که قیمت بالای کاغذ و چاپ هم دلیل دیگر آن بوده است و مجدد تاکید می‌کنیم که نهایت تلاش خود را خواهیم کرد این نشریه در آینده فقط در بستر فضای مجازی فعالیت نماید.
در این شماره نشریه توسعه سبز تریبون را در اختیار صنایع قراردادیم تا خود به سوالات ما پاسخ دهند و به خود اظهاری وضعیت محیط‌زیست کارخانه و مجموعه خود بپردازند شاید به دلیل آشنایی بنده با صنعت سیمان، معادن و صنایع معدنی نقش آن‌ها در این شماره پررنگ‌تر است اما ما تلاش کردیم تا با تمام صنایع ارتباط برقرار کنیم و گویا این مورد برای صنعت سیمان بسیار مهم بود که همگی بلافاصله اعلام آمادگی کردند و پاسخ دادند البته از واحدهای دیگر نیز که همکاری نمودند سپاسگزاریم و احتمالا تا چند شماره دیگر این رویه را در تمام صنایع موردنظر ادامه می‌دهیم و در کنار آن به بحث‌های تخصصی می‌پردازیم.
مقالات بسیاری به دبیرخانه نشریه ارسال شد لذا چنانچه هر کاری باید با یک مقدمه شروع شود تصمیم گرفتیم در این شماره مفاهیم پایه نظیر توسعه پایدار، محیط‌زیست و به انواع انرژی‌های تجدید پذیر پرداخته و به‌صورت سریالی در شماره‌های آتی به مباحث تخصصی بپردازیم.
در پایان امید است تا بتوانیم به رشد صنعت سبز کمک نماییم و در این نشریه از پیشنهادات و نظرات کارشناسی صادقانه استقبال می‌نماییم.

جهت دریافت فایل PDF گفت و گو اینجا کلیک نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا